Tavoitteet

Digitaalinen ja älykäs palvelutuotannon hallinta (DAIM) -hankkeen tavoitteena on:

1) Parantaa yritysten palvelutuotannon tuottavuutta ja skaalautuvuutta tunnistamalla ja hyödyntämällä uusia digitaalisia ja tekoäly-pohjaisia ratkaisuja,
2) Lisätä työntekijöiden osaamista digitaalisista ja älykkäistä palvelutuotannon tekniikoista, prosesseista ja menetelmistä Pohjois-Savossa,
3) Tunnistaa ja kehittää digitalisaation avulla johtamisen ja työn organisoinnin toimintamalleja, joilla tuetaan joustavampaa työtä ja
4) Parantaa Pohjois-Savon alueen työntekijöiden, yritysten ja yrittäjien työhyvinvointia edistämällä ja nopeuttamalla sopeutumista digitaaliseen murrokseen

Hankkeen tuloksena yrityksille syntyy kokonaisvaltainen lähestymistapa palveluyrityksen palvelutuotannon hallintaan:

1. Digitaalinen ja skaalautuva palvelutuotanto: yrityksen työntekijät ja johto tunnistavat miten palvelutuotannon tuottavuutta pystytään parantamaan eri tasoisilla digitaalisilla ratkaisuilla vähentäen työn paikkasidonnaisuutta ja lisäten työvaiheiden läpinäkyvyyttä. Lisääntynyt työtehtävien näkyvyys lisää kontrollia omasta työstä ja auttaa saamaan paremman kokonaiskuvan käynnissä olevista tehtävistä ja tunnistamaan sekä ennakoimaan työkuormitusta. Joustavan ja tehokkaamman työn myötä myös työhyvinvointi lisääntyy. Automaation hyödyntäminen palveluiden taustalla olevilla pilvialustoilla (esim. automaattinen kapasiteetin ja laskentatehon lisääminen) lisää palveluiden skaalautuvuutta.

2. Tietoturvallinen palvelutuotanto: DAIM-hanke auttaa alueen yrityksiä tietoturvallisuuden huomioinnissa jokaisessa palvelutuotannon osa-alueessa (pääsy palveluihin, digitaalinen identiteetinhallinta). Identiteetinhallinta säästää käyttäjien aikaa palveluihin kirjautumisessa ja minimoi tunnusten ja salasanojen palautukseen kuluvan ajan sekä takaavat pääsyn palveluihin turvallisesti käyttäjälle annetun roolin mukaisesti. Identiteetinhallintaa pidetään yrityksissä monimutkaisena ja teknisenä osa-alueena, joka on ratkaistavissa vain tietyn tekniikan avulla. Tavoitteena DAIM-hankkeessa on antaa parempi yleiskuva yrityksille mitä identiteetinhallinnan kehittäminen ja toteuttaminen vaatii. Teknologia on vain yksi osa identiteetinhallinnan toteuttamista.

3. Vuorovaikutteinen ja älykäs palvelutuotanto: Digitaaliset yhteistyöalustat kuten O365 Teams auttavat vuorovaikutteisen palvelutuotannon rakentamista (tiedostonhallinta, tehtävien dokumentointi ja statusseuranta, hyväksynnät) vähentäen sähköpostin määrää. Tekoälyn osalta keskitytään keskustelevaan tekoälyyn ja sen hyödyntämiseen vuorovaikutteisen ja digitaalisen asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen tuottamiseksi. Hankkeessa syntynyttä osaamista voidaan hyödyntää nopeuttamaan ja helpottamaan yritysten palvelutuotantohankkeita- ja itsepalveluportaalihankkeita. Itsepalveluportaalien toteuttamisen haasteina on muun muassa palvelupyyntöjen hyväksyntäkäytäntöjen toteuttaminen monitoimijaverkossa. Hyväksynnät tulisi ohjautua automaattisesti oikeille henkilöille (esimerkiksi omalle esimiehelle tai tilattavan palvelun palveluvastaavalle). Haasteita aiheuttaa hyväksyntäroolien siirtäminen automaattisesti toisille henkilöille, esimerkiksi sairastapauksissa. Tällaisten haasteiden ratkaiseminen vaatii identiteetinhallintaa ja huolellista käyttövaltuuksien suunnittelua. Valitettavan monella itsepalveluportaalia käyttävällä asiakasorganisaatiolla on puutteita käyttöoikeusdatassa, mikä hidastaa itsepalveluportaaleiden käyttöönottoa.