Om projektet

Vision och mål

Projektets vision är att skapa en nationellt enhetlig grund för tillgängliga och högkvalitativa utbildningshelheter inom specialpedagogik. Detta stödjer flexibla utbildningsövergångar, kontinuerligt lärande och samarbete mellan universitet – och stärker specialpedagogikens ställning som vetenskapsområde i takt med samhällets föränderliga behov.

Målet är att harmonisera grundstudierna i specialpedagogik och främja möjligheter till korsstudier inom ämnes- och fördjupade studier. På så sätt kan man minska överlappningar i studierna, lätta på den administrativa bördan, öka jämlikheten mellan studenter och stödja livslångt lärande.

Finansiering

Specialpedagogik tillsammans (Erkkaa1) är ett projekt finansierat av Undervisnings- och kulturministeriet (OKM) under åren 2025–2027. Projektet har beviljats statlig finansiering för att främja flexibla övergångar för studenter och öka undervisningssamarbetet mellan högskolor. Alla åtta universitet i Finland som erbjuder speciallärarutbildning deltar i projektet. Partneruniversitetens gemensamma vilja är att fortsätta det nationella utvecklings- och undervisningssamarbetet även efter finansieringsperioden.

Projektledning

Projektet leds av professor Erkko Sointu (Östra Finlands universitet) tillsammans med biträdande projektledare Katariina Waltzer. Projektkoordinator är universitetslärare Helena Laurinkari.

Projektets styrgrupp består av en representant från varje partneruniversitet. Den namngivna styrgruppen ansvarar för strategisk styrning, beslutsfattande, uppföljning och utvärdering av projektets genomförande.

Arbetspaket

Projektet är indelat i tre arbetspaket med ansvarsfördelning mellan universiteten:

  • AP1: Harmonisering av grundstudier i specialpedagogik och planering av gemensamt innehåll (ledande partner: Uleåborgs universitet, Åbo universitet, Helsingfors universitet)
  • AP2: Främjande av korsstudier (ledande partner: Lapplands universitet, Tammerfors universitet, Åbo Akademi)
  • AP3: Utveckling av digital pedagogik (ledande partner: Östra Finlands universitet, Jyväskylä universitet)

Alla universitet deltar i arbetspaketen, och varje specialpedagogikutbildning har utsett en studentrepresentant till projektet.

Tidsplan

Projektet genomförs 1.1.2025–31.12.2027.

  • Våren och början av höstterminen 2025: etablering, administration och planering
  • Hösten 2025: datainsamling inom arbetspaketen
  • Våren 2026: planering av undervisningsinnehåll, inledande pilotering och kartläggning av korsstudier
  • Läsåret 2026–2027: pilotering och genomförande av de första studiehelheterna
  • Hösten 2027: nationell etablering av helheten

Projektets framskridande kan följas via nyhetsbrev som publiceras på denna webbplats.