Toimintamallit

Toimintamallien lähtökohdat ja tavoitteet

Ruokakasvatustoiminnassa vahvistetaan:

  • Moninäkökulmaista ajattelua mustavalkoisen ajattelun sijaan
  • Lasten ja nuorten omien näkökulmien huomioimista aiempaa joustavammin ja avoimemmin
  • Aikuisten ja lasten vastavuoroista oppimista toisiltaan, tietoa yhdessä rakentaen
  • Yksilöiden erilaisuuden ja erilaisten ruokatottumusten arvostamista
  • Lasten ja nuorten toimijuutta ja voimaantumista
  • Ruokailoa ja syömiseen liittyvää nautinnollisuutta
  • Rohkeutta ottaa tieto osaksi omaa, toiset huomioivaa toimintaa.

Kaikille kasvattajille suunnattu KEHUVA-lähestymistapa on työote ja käytännön harjoituksia erilaisiin ruokakasvatusympäristöihin, joissa käsitellään ruoka- ja kehosuhteeseen liittyviä teemoja. Kohdistaa huomion myös ammattilaisen omaan keho- ja ruokasuhteeseen.

Työkalun ruokailun ja ruokakasvatuksen arviointiin tarjoaa nykytila.fi -verkkopalvelu.

Ruokakasvatuksen kehittäminen varhaiskasvatuksessa

  • Neuvokas perhe ruokakasvatus on käyttäjälähtöinen verkkopalvelu varhaiskasvatuksen henkilöstölle, ruokapalveluille sekä tuleville ammattilaisille. Se tarjoaa tietoa, työkaluja ja koulutusta ruokakasvatukseen.
  • Neuvokas perhe ruokakasvatus –verkkokoulutus
  • Luontoaskel hyvinvointiin on toimintamalli, joka edistää lasten elinikäistä terveyttä ja hyvinvointia, luo pohjan positiiviselle luonto- ja ruokasuhteelle sekä mahdollistaa laadukkaan oppimisen monipuolisten luonto- ja ruokakokemusten sekä ilon kautta.

Ruokakasvatuksen kehittäminen peruskoulussa

  • Maistuva koulu on toimintamalli alakoulun osallistavaan ruokakasvatukseen, joka yhdistää eri oppiaineet ja kouluruokailun.
  • Maistuva koulu –verkkokoulutus