ANVISNINGAR

ANVISNINGAR

Allmänna anvisningar

Konferensen kommer att ordnas via Zoom. Länken/länkarna till Zoom skickas till registrerade deltagare onsdagen den 12 maj 2021. Vi rekommenderar att du använder den senaste versionen av Zoom och skrivbordsapplikationen (eller en uppdaterad webbläsare) för att säkerställa att allt fungerar så smidigt som möjligt. Se också till att du har en stabil internetanslutning och kontrollera att din mikrofon och dina högtalare/hörlurar fungerar. Du hittar fler instruktioner om Zoom-plattformen här: Zoom-anvisningar (på engelska) och i UEF Wiki

På båda konferensdagarna öppnas Zoom-mötet 15 minuter före den officiella starttiden, så att deltagarna har en stund att ansluta sig till mötet och förbereda sig så att vi kan starta det officiella programmet i tid.

Ange både ditt för- och efternamn när du ansluter dig till mötet. Vi rekommenderar att deltagarna håller sina kameror och mikrofoner avstängda när de inte talar, t.ex. under andras presentationer. I slutet av presentationerna kan deltagarna lämna frågor i chatten så att de kan diskuteras med föredragshållarna.

Om du bemöter tekniska problem under konferensen kan du också kontakta IT Help Desk vid Östra Finlands universitet, tel. +358 (0) 294 4 58880, servicedesk(at)uef.fi på fredag kl. 8-15 (finsk tid).

Anvisningar för muntliga presentationer

Varje muntlig presentation ges 25 minuter (20 min presentation och 5 min diskussion). Det finns 5 minuter mellan presentationerna, så att deltagarna har möjlighet att flytta sig till en annan parallellsektion.

Under din presentation kan du dela din skärm eller olika dokument från din egen dator. Du hittar instruktioner om skärmdelning i Zoom här: Skärmdelning i Zoom

Om du har ljud i presentationen, kom ihåg att inkludera datorljud när du börjar skärmdelning (“Share computer sound”).

Varje muntlig parallellsektion har egen ordförande (du hittar deras namn i det uppdaterade programmet), som kan hjälpa dig med eventuella tekniska problem under presentationen, att följa chatten och att hålla dig vid presentationstiden. Om du vill, kan du skicka oss en kopia av din presentation senast onsdagen den 12 maj (e-post Linguapeda2021@uef.fi); om du stöter på problem med att dela din presentation, så kan ordföranden då hjälpa dig med det. Vi raderar dessa kopior direkt efter konferensen och de ska inte skickas vidare till andra personer.

Om du vill testa konferensplattformen med arrangörerna i förväg, kontakta Linguapeda2021@uef.fi senast den 1 maj 2021.

Anvisningar för posterpresentationer

Vi kommer att publicera postrarna på konferenswebbplatsen, på en nätsida tillgänglig endast för registrerade konferensdeltagare med lösenord. Postrarna kommer att vara tillgängliga på nätsidan under konferensen.

Den rekommenderade filtypen för postrarna är .jpg (bildfiler av hög kvalitet) eller .pdf. Observera att postern endast ska innehålla en sida och den maximala filstorleken är 11 MB.

Vi ber dig att skicka din poster till oss via e-post (Linguapeda2021@uef.fi) senast onsdagen den 12 maj. Vänligen meddela oss om din poster inte kan publiceras på konferenswebbplatsen.

Om posterpresentationerna:

I början av posterpresentationerna (den andra konferensdagen) ber vi alla föredragshållarna att säga några ord om sig själv och sin poster (1-2 min). Efter det flyttar vi till separata Zoom-rum där deltagarna kan ställa frågor om postrarna.