PROGRAMME
Linguapeda 2021 Programme as a pdf file (N.B. Changes may occur)
Book of abstracts as a pdf file
The given times are in Finnish time
Friday 14.5.2021
8.15-8.30 |
Conference Zoom link opens |
8.30-8.45 |
Conference opening and instructions |
8.45-9.30 |
Introductory speech:
Pakoruotsi: Pedagogical Escape Room to Learn Swedish*
University teacher Ville Tahvanainen, Maarit Turunen & Satu Reinikainen (University of Eastern Finland) |
9.30-9.45 |
Break |
9.45-10.45 |
Oral presentations (parallel sessions)
Session 1
– Karita Mård-Miettinen & Anne Pitkänen-Huhta: “How are you siihen me sanotaan I’m fine”. Tapaustutkimus oppilaiden ja kielenopettajan käsityksistä kielen oppimisesta varhaisen englannin opetuksen kontekstissa
– Riitta Lahtinen: Kosketusviestit, haptiisit yksilöllisiksi sanakirjoiksi – tukemaan monitarpeisia lapsia
Session 2
– Milla Luodonpää-Manni, Kaisa Hahl & Toni Mäkipää: Kieltenopettajien käsityksiä etäopetuksesta
– Maarit Mutta, Päivi Laine & Sinikka Lahtinen: Monikielisten kirjoittajien sanastokeskittymät elinikäisen oppimisen tukena
Session 3
– Anne-Maria Kuosa: Työelämän kielitaito oikeustieteellisen tiedekunnan ruotsin kielen opintojen tavoitteena
– Katja Kemppainen: Autenttiset kielenkäyttötilanteet lukiolaisten kielitaidon arvioinnissa
Session 4
– Stanka Radojicic & Dragana Vukovic Vojnovic: Self- directed learning readiness – A case study of English for specific purposes learners at the Faculty of Sciences, University of Novi Sad
– Magdalini Liontou: Cross-linguistic mediation: examples of the METLA project |
10.45-11.00 |
Break |
11.00-12.00 |
Keynote speech:
Lifelong language learning, learner autonomy and the European Language Portfolio*
Professor David Little (Trinity College Dublin) |
12.00-12.10 |
Music performance |
12.10-13.00 |
Lunch break |
13.00-14.30 |
Oral presentations (parallel sessions)
Session 1
– Karoliina Inha: Havaintoja 1. luokan A1-englannin oppijoiden orastavista minäpystyvyyden ja kielenoppimiskäsitysten ulottuuvuuksista
– Annika Peltoniemi, Katri Hansell, Ari Huhta, Karita Mård-Miettinen, Anni Stylman & Anna Reini: Lärarnas uppfattningar om att inleda undervisningen i A1-språk i årskurs 1
– Annamari Kajasto: Eurooppalaista kielisalkkua räätälöidään esi- ja perusopetuksen oppilaiden ja opettajien käyttöön – taustaa ja tavoitteita
Session 2
– Kati Rantala-Lehtola & Maria Ruohotie-Lyhty: Kandidaatintutkielman kirjoittaminen emotionaalisena prosessina
– Eeva Raunela: Kielitietoisuuden kehittyminen ja dialoginen oppikirjaton opetus äidinkielen ja kirjallisuuden lukio-opetuksessa
– Paula Keskinen & Pia Pale: Suomen steinerkoulujen kieltenopetuksen tutorhanke 2021-2022 Hankkeen esittely
Session 3
– Raili Hilden & Anne Dragemark-Oscarson: Summative assessment in principle and practice – Finnish Language teacher students speak their minds
– Anna von Zansen, Mikko Kuronen & Raili Hilden: Teknologia avuksi suullisen kielitaidon arviointiin
– Maria Kautonen & Henna Heinonen: Taitotasokuvauksista käytännönläheiseen palautteeseen – Arviointityökalu ääntämisen opetukseen
Session 4
– Minttu Vänttinen: Interactional spaces in technology-mediated EFL teaching
– Tuire Oittinen, Tiina Räisänen & Judit Háhn: University students’ perceptions of interaction in remote sessions during the COVID-19 pandemic
– Oona Piipponen, Liisa Karlsson & Ritva Kantelinen: The teacher’s influence on a space of learning that promotes reciprocal intercultural encountering |
14.30-15.00 |
Break |
15.00-16.00 |
The European Language Portfolio in the classroom: Questions and answers with David Little* |
16.00-16.15 |
Break |
16.15-17.00 |
Networking |
Saturday 15.5.2021
8.45-9.00 |
Conference Zoom link opens |
9.00-10.30 |
Oral presentations (parallel sessions)
Session 1
– Katja Mäntylä, Anssi Roiha & Hannele Dufva; Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä vieraan kielen käytöstä
– Karita Mård-Miettinen, Ari Huhta, Anni Stylman, Annika Peltoniemi, Katri Hansell, Anna Reini & Jenny Nygård: Mitä oppilaat pitävät varhaisesta A1-kielen opetuksesta ja millainen käsitys heillä on omasta osaamisestaan?
– Katja Mäntylä, Outi Veivo, Pirjo Pollari & Jaana Toomar: Kielivalinnat: paljon on jo tehty, miksei se riitä?
Session 2
– Leila Imppola: Oman äidinkielen opetus tukee elinikäistä oppimista
– Raisa Harju-Autti: Kielellisesti tuettu opetus (kietu) yläkouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden pedagogisena tukena
– Sari Päivärinne: ENACT – verkkosovellus monikulttuurisuuden ja kielitietoisuuden opetuksen avuksi
Session 3
– Johanna Moilanen: Saksan ja ruotsin opettajien käsityksiä ääntämisen opettamisesta
– Päivi Virkkunen & Minnaleena Toivola: Oppijan kokemus ääntämisen opetuksessa saadusta palautteesta
– Elina Tergujeff: Ymmärrettävyystutkimuksen antia kielipedagogiikalle: Esimerkkinä suomalaisten puhuma englanti
Session 4
– Carmen Galván Malagón: Normalization of ICT after the COVID 19 pandemic. Attitudes of school teachers of English
– Ljiljana Knezevic: Oral communication in synchronous online foreign language lessons
– Anna Soltyska: Increasing teachers‘ awareness of e-cheating in e-assessment: the need for continuous professional education |
10.30-10.45 |
Break & Posters available on the conference website |
10.45-12.00 |
Poster presentations
10.45-11.00 Poster introductory speeches and instructions for the poster session
11.00-12.00 Posters
– Iris Hubbard, Jenny Torroledo Castillo, Nicole Chapman, Nhan Tran, Ruilan Ma, Quynh Vu, Anja Studer, Cecilia Mazzuca, Fernanda Alfaro Chavez, Saskia Koster, Nan Ni & Ritva Kantelinen: Parents’ Perspectives on Early Foreign Language Teachers: A Cross Cultural Comparative Study
– Minju Kang, Ritva Kantelinen, Maria Kautonen & Hilkka Koivistoinen: Planning and implementing multilingual and multicultural events for children – Voices from student teachers and primary school pupils
– Valentina Reina, Ritva Kantelinen, Kati Kajander, Kirsi Marjaana Wallinheimo & Olli-Pekka Salo: Mediation in Foreign Language Education: A Model for Primary School Teachers
– Satu Tuomainen: The role of anonymity in live participation platforms for online language learning |
12.00-13.00 |
Lunch break |
13.00-13.50 |
Introductory speech:
Immersive Teaching and Learning – Recent Developments*
Lecturer Mari Kuusimäki (University of Eastern Finland Teacher Training School) |
13.50-14.00 |
Break |
14.00-15.30 |
Oral presentations (parallel sessions)
Session 1
– Susanna Virtanen & Csilla Horváth: Mansi textbook – presenting a forthcoming international project
– Amor Jebali: Fact versus Fiction: Social media as learning tools to promote self-regulation and collaboration
Session 2
– Niina Kekki, Leena Maria Heikkola & Elisa Repo: Tulevien aineenopettajien käsityksiä kielen roolista oppimisessa ja opettamisessa
– Eeva-Liisa Nyqvist: Naapurikieli kaupan päälle? Kielikylpyoppilaat lukevat tanskaa
– Katja Mäntylä & Paula Kalaja: Monikielisyys vieraan kielen luokkahuoneessa tulevien englanninopettajien visioimana
Session 3
– Paula Mattila & Karoliina Inha: Mediaatio – toimijuutta toiseuksien välille
– Minna Maijala, Leena Maria Heikkola, Salla-Riikka Kuusalu, Päivi Laine, Maarit Mutta & Judi Rose: Opiskelijoiden näkemyksiä eettisesti kestävästä kielten opetuksesta
– Anu Palojärvi, Tea Kangasvieri, Liisa Lempel & Josephine Moate: IKI-hankkeen kehittämistyön askelista kohti kielikasvatuksen tulevaisuuden suuntaviivoja
Session 4
– Xuan Nguyen: Are we there yet? Sailing the digital ship on a lifelong learning journey. A collective look at English language teachers’ digital literacy professional development
– Tiina Matveinen: Multiliteracy in mathematics – story-based mathematics lessons in a second grade of primary school
– Natalia Koricheva: Teaching English to young learners: Russian context |
15.30-15.35 |
Break |
15.35-15.50 |
Students’ perspectives on lifelong language learning (University of Eastern Finland students) |
15.50-16.00 |
Concluding words |
* The presentation will be held in English.