Antti Lehtinen: Kokeellisen fysiikan kurssien uudistuksen vaikutus opiskelijoiden kokeellisuuteen liittyvään kriittiseen ajatteluun ja asenteisiin

Aika: To 31.10. 13.40-14.05

Paikka: F202 Futura

Esittäjän affiliaatio: Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos

Muut tekijät: Jussi Maunuksela, Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos
Pekka Koskinen, Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos

Abstrakti:

Viime vuosikymmenien aikana on saatu runsaasti fysiikan opetuksen tutkimustuloksia, jotka osoittavat perinteisten keittokirjamaisten kokeellisten töiden heikkouden verrattuna avoimempiin töihin. Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos aloitti uudistamaan kandivaiheen kokeellista opetustaan syksystä 2022 alkaen. Uudet kurssit eroavat suuresti vanhoista esim. töiden avoimuuden, ryhmätyön, raportointitapojen ja ajankäytön osa-alueilla. Tässä esityksessä raportoidaan uudistuksen vaikutuksesta opiskelijoiden kokeelliseen työskentelyyn liittyvien kriittisen ajattelun taitojen ja erilaisten affektiin liittyvien tekijöiden kautta fysiikan opiskelijoiden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Aineisto on kerätty Physics Lab Inventory of Critical Thinking -kyselyllä (PLIC) lukuvuosina 2021 – 2022 (ennen uudistusta) ja kahtena uudistuksen jälkeisenä lukuvuonna. Aineistoa kerättiin 2 – 3 kertaa lukuvuoden aikana. Analyysimenetelmänä käytettiin mm. eksploratiivista faktorianalyysiä ja toistuvien mittausten varianssianalyysiä sekä kovariaattianalyysiä.

Tulosten mukaan ennen uudistusta opiskelijoiden kriittisen ajattelun taidot eivät kehittyneet lukuvuoden aikana eikä muutosta tapahtunut myöskään affektimuuttujien suhteen. Ensimmäisen uudistuksen jälkeisenä lukuvuonna kriittisen ajattelun taidot laskivat syksyllä, mutta nousivat runsaasti kevään aikana. Samaan aikaan kuitenkin opiskelijoiden negatiivinen suhtautuminen kokeelliseen työskentelyyn vahvistui. Toisena uudistusvuonna negatiivinen muutos kriittisen ajattelun taidoissa pysäytettiin ja samalla opiskelijoiden minäpystyvyys kokeelliseen työskentelyyn liittyen vahvistui. Johtopäätöksenä todetaan, että tehtäessä suuria muutoksia opetukseen on tärkeää myös seurata muutoksen vaikuttavuutta erilaisin keinoin. Tällä hetkellä Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen kokeellisen fysiikan kurssit saavuttavat tavoitteensa.