Arto Mutanen: Matematiikka – yleinen metodiaine

Aika: To 31.10. 14.55-15.20

Paikka: M304 Metria

Esittäjän affiliaatio: Merisotakoulu & Maanpuolustuskorkeakoulu

Muut tekijät: Antti Rissanen, Maanpuolustuskorkeakoulu; Kalle Saastamoinen, Maanpuolustuskorkeakoulu

Abstrakti:

Matematiikka on kouluaineiden joukossa erityisasemassa, mikä ilmenee esimerkiksi julkisessa keskustelussa sen roolista yliopistojen valintakriteereissä ja matematiikka-ahdistuksesta. Käsityksemme matematiikasta heijastaa 1900-luvun alussa vallinnutta formalistista matematiikkakäsitystä, joka esittää matematiikan symbolien formaalina manipulointina ilman semanttista sisältöä. Tämä näkökulma korostaa matematiikan asemaa erityisesti luonnontieteiden ja tekniikan metodiaineena.

Nykyisissä opetussuunnitelmissa matematiikan monilukutaito asettaa keskeiseksi tavoitteeksi oppilaiden ajattelutaitojen kehittämisen, mikä laajentaa matematiikan roolia yleiseksi metodiaineeksi. Vaikka akateemisessa fysiikassa tarvitaan vahvaa teknistä matematiikan hallintaa, päämääränä ei ole tekninen taituruus, vaan käsitteellisten rakenteiden jäsentäminen. Näin matematiikka nähdään ensisijaisesti metodina, joka jäsentää substanssikysymyksiä, mikä on yksi opetussuunnitelman matematiikan monilukutaidon päätavoitteista.

Kun matematiikkaa tarkastellaan myös ihmistieteiden ja humanististen tieteiden metodiaineena, korostuu matematiikan, erityisesti logiikan, tuoma käsitteellinen herkkyys, joka tukee ongelmien jäsentämistaitoa. Esimerkiksi Maanpuolustuskorkeakoulun perusopinnoissa pyritään käytännöllisten ongelmien jäsennykseen ja ratkaisemiseen, joissa heterogeeninen sisältö kootaan matemaattisin menetelmin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tällainen metodinen lähestymistapa edistää opiskelijoiden systemaattista tiedollista kehittymistä ja mahdollistaa asiantuntija-alojen välisen kommunikaation. On kuitenkin tärkeää huomata, ettei tämä lähestymistapa tarjoa mekaanisesti sovellettavaa menetelmää, vaan toimintatapojen on oltava joustavia ja pätevyysvaatimukset huomioivia.

Tämä metodisesti orientoitunut lähestymistapa voi parantaa matematiikan kiinnostavuutta ja sovellettavuutta myös opiskelijoille, joille tekninen osaaminen on haastava.