Elisa Vilhunen: Ovatko “optimaaliset oppimisen hetket” optimaalisia oppimiselle?

Aika: Pe 1.11. 8.55-9.20

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Helsingin yliopisto

Muut tekijät: Veli-Matti Vesterinen, Helsingin yliopisto / Turun yliopisto; Miikka Turkkila, Helsingin yliopisto; Katariina Salmela-Aro, Helsingin yliopisto

Abstrakti:

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tilannekohtaisen sitoutumisen vaikutusta fysiikan oppimiseen. Tilannekohtaisella sitoutumisella viitatataan optimaalisiin oppimisen hetkiin, eli tilanteisiin, joissa kiinnostus, taito ja haaste koetaan korkeana. Tutkimus koostuu kahdesta osatutkimuksesta, jotka molemmat toteutettiin lukion fysiikan tunneilla. Opiskelijoiden (n1=141 ja n2=201) tilannekohtaisia kokemuksia optimaalisista oppimisin hetkistä tutkittiin kokemusotantamenetelmällä, ja oppimista mitattiin esi-jälkitestiasetelmalla. Sitoutumisen ja oppimisen välistä suhdetta tutkittiin korrelaatio- ja mediaatioanalyyseilla. Hypoteesien vastaisesti tulokset eivät tukeneet ajatusta siitä, että optimaaliset oppimisin hetket olisivat optimaalisia oppimiselle. Korrelaatioanalyysien mukaan kiinnostus, taito ja haaste ovat yhteydessä testeissä suoriutumiseen. Pitkittäisten mediaatioanalyysien mukaan, joissa otetaan huomioon esitestin vaikutus, optimaalisilla oppimisen hetkillä – eikä niiden osatekijöille – ole tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä oppimiseen. Kaiken kaikkiaan tulokset herättävät kysymyksiä sekä tilannekohtaisen sitoutumisen että oppimisen konseptualisoinnista ja mittaamisesta.