Heli Kauppinen: Miten opetussuunnitelmassa esitetyt matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tavoitteet tukevat tilastollisen lukutaidon kehittymistä peruskoulussa?

Aika: To 31.10. 13.40-14.05

Paikka: M304 Metria

Esittäjän affiliaatio: Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto

Muut tekijät: Markus Hähkiöniemi, Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos; Sara Taskinen, Jyväskylän yliopisto, Matematiikan ja tilastotieteen laitos.

Abstrakti:

Kaiken ikäiset kohtaavat tilastoja eri muodoissa arkipäiväisessä elämässään. Tilastollisin menetelmin saatuja tuloksia esitellään niin oppikirjoissa, uutisissa, mainoksissa kuin tieteellisissä julkaisuissakin. Tuloksien ymmärtäminen ja oikeaoppinen tulkinta edellyttää tilastollista lukutaitoa. Perusopetuksella on tärkeä tehtävä tilastollisen lukutaidon kehityksen tukijana, jotta oppilaalla on edellytykset pärjätä jatko-opinnoissa ja arkipäiväisessä elämässään. Tutkimuksemme tarkastelee, kuinka perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS) esitetyt matematiikkaa ja luonnontieteitä koskevat tavoitteet vuosilta 2004 ja 2014 ovat tukeneet tilastollisen lukutaidon ja datasta tehtävien päätelmätaitojen kehittymistä perusopetuksen aikana.

Vuoden 2014 perusteissa asetettujen tavoitteiden toteutumista tarkastellaan käyttäen TIMSS 2019 -tutkimusaineistoa, jonka opettajakyselyssä on kartoitettu matematiikan ja luonnontieteiden oppituntien työskentelytapoja ja käsiteltyjä aihealueita 4. luokan luokanopettajilta ja 8. luokan matematiikan ja luonnontieteiden opettajilta.