Henna Kevarinmäki: Opiskeluprofiileista kohti laajempaa kuvaa: yksilön opiskeluprosessin yhteys ulkoisiin tekijöihin

Aika: Pe 1.11. 13.40-14.05

Paikka: M110 Metria

Esittäjän affiliaatio: Turun yliopisto, Fysiikan ja tähtitieteen laitos

Muut tekijät: Jake McMullen, Turun yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta; Veli-Matti Vesterinen, Turun yliopisto, Kemian laitos

Abstrakti:

Oppimisprosessiin liittyvien monisyisten ilmiöiden, kuten opiskeluun liittyvien päätösten, ymmärtäminen edellyttää ilmiöiden kokonaisvaltaista tarkastelua. Viimeaikaisessa tutkimuksessa onkin nähtävissä lisääntyvissä määrin jo paljon käytettyjen muuttujakeskeisten ja yhden muuttujan menetelmien lisäksi henkilösuuntautuneita sekä monimuuttujamenetelmiä, ja opiskeluprosesseja on tarkasteltu esimerkiksi opiskeluprofiilien avulla. Oppimiseen liittyvien yksilökohtaisten muuttujien lisäksi useisiin tarkasteltaviin ilmiöihin liittyy myös oppilaitokseen liittyviä ja muita ulkoisia tekijöitä. Esimerkiksi opintojen keskeyttämistä tarkasteltaessa yksilön opiskeluprosessin lisäksi keskeistä on sen vuorovaikutus muun muassa instituution tarjoaman tuen, sekä opiskelu- ja asumisolosuhteiden kanssa. Lähdimme tutkimaan näitä vuorovaikutuksia opintojen keskeyttämisriskin kontekstissa matemaattis-luonnontieteellisillä aloilla. Tavoitteena on tarkastella, miten opiskeluprofiilit ovat yhteydessä instituution tarjoamaan tukeen, opetuksen laatuun ja asumis- ja opiskeluolosuhteisiin. Tutkittavina on 484 ensimmäisen vuoden matemaattis-luonnontieteellisen alan opiskelijaa kuudesta eri yliopistosta. Analyysit perustuvat kyselyaineistoon, johon vastasivat vuosina 2022 ja 2023 opintonsa aloittaneet ensimmäisen lukuvuotensa lopuksi. Lisäksi käytössä ovat opintorekisteristä poimitut opintosuoritukset ensimmäisen opiskeluvuoden ajalta. Tutkimuksesta esitellään alustavia tuloksia opiskeluprofiileista sekä niiden yhteydestä ulkoisiin tekijöihin.