Johanna Rämö: Arviointikulttuuri muutoksessa – Millä perusteella opiskelijat valitsevat itsearvioinnin ja kokeen välillä matematiikan yliopistokurssilla?

Aika: Pe 1.11. 13.-15-13.40

Paikka: M105 Metria

Esittäjän affiliaatio: Itä-Suomen yliopisto, Fysiikan ja matematiikan laitos

Muut tekijät: Liisa Myyry, Helsingin yliopisto; Jokke Häsä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL); Yan Zi, The Education University of Hong Kong

Abstrakti:

Itsearviointitaidot ovat tärkeitä niin opiskelun kuin jatkuvan oppimisenkin näkökulmasta. Siksi opiskelijoille pitäisi tarjota mahdollisuuksia itsearviointitaitojen kehittämiseen. Yliopistomatematiikan opetuksessa arviointi perustuu kuitenkin edelleen hyvin paljolti kokeisiin ja opiskelijat voivatkin suhtautua vastahakoisesti uusiin, vaihtoehtoisiin arviointimenetelmiin. Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, mitkä tekijät ennustavat arviointimenetelmän valintaa yliopiston matematiikan kurssilla. Osallistujat (n=333) saivat valita kahdesta summatiivisen arvioinnin menetelmästä: koe ja itsearviointi. Käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysiä analysoimme opiskelijoiden antamia perusteluja valinnoilleen. Yleisimmät syyt opiskelijoiden valinnoille olivat koettu hyödyllisyys, psykologinen turvallisuus ja affektiivinen asenne. Sisältölähtöinen sisällönanalyysi paljasti, että näissä kategorioissa opiskelijat arvostivat erityisesti oppimista, arvioinnin tarkkuutta, stressittömyyttä ja uusia kokemuksia. Tulokset antavat viitteitä siitä, miten matematiikan opiskelijoita voi rohkaista suhtautumaan positiivisesti uusiin arviointimenetelmiin.