Jukka V. Paatero: Modulaariset STACK-tehtävät: Uusi lähestymistapa massatuotantoon ja ylläpitoon

Aika: Pe 1.11. 13.15-13.40

Paikka: M109 Metria

Esittäjän affiliaatio: LUT yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta

Muut tekijät: Aleksi Mankonen, LUT Yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta; Juho Ratava, LUT Yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta; Barkat A. Bhayo, LUT Yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta; Paula Immonen, LUT Yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta; Markku Kuosa, LUT Yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta; Mikko Äijälä, LUT Yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta

Abstrakti:

Verkko-oppimisympäristöissä toteutettavat harjoitus- ja kotitehtävät yleistyvät jatkuvasti luonnontieteiden ja matematiikan opetuksessa. Moodle-oppimisalustalla toimivien STACK-verkkotehtävien laajamittaisen hyödyntämisen esteenä kuitenkin on niiden vaatima tekninen osaaminen ja tehtävien manuaalisen syöttämisen ja päivittämisen hitaus.

Tämä tutkimus esittelee uuden tavan tuottaa, hallinnoida ja päivittää suurta joukkoa Moodle-alustalla luotuja STACK-tehtäviä. Ehdotettu menetelmä perustuu tehtävien automatisoituun kokoamiseen modulaaristen osien avulla. Tämä lähestymistapa vähentää tehtävien massatuotannossa ja -ylläpidossa tarvittavaa työmäärää sekä lisää tehtävätuotannon joustavuutta muutostarpeiden ilmentyessä. Menetelmä hyödyntää joukkoa standardisoituja moduulirakenteisia tehtäväpohjia, joiden avulla voidaan tehokkaasti tuottaa uusia tehtäviä jo pinnallisella STACK-osaamisella.

Menetelmää on testattu ja validoitu suurella joukolla matematiikan ja fysiikan tehtäviä, jotka sisältävät satunnaistettuja lähtöarvoja sekä parametrisoitua ja satunnaistettua grafiikkaa. Tehtävistä on laadittu numeerisia arvoja ja symbolisia yhtälöitä vastaukseksi vaativia versioita.

Tulokset ovat osoittaneet, että modulaarisuus pienentää merkittävästi suurten tehtäväjoukkojen tuottamiseen ja ylläpitoon tarvittavaa työmäärää. Samalla tehtävien muokattavuus ja mukautettavuus ovat parantuneet ja niiden laatu on pysynyt vähintäänkin samantasoisena. Tämä lähestymistapa tarjoaa merkittäviä etuja erityisesti niille opettajille ja opetusaineiston kehittäjille, jotka etsivät tehokkaita ja suoraviivaisia menetelmiä laajamittaisen opetusaineiston tuottamiseen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokkaan perustan tuleville kehityshankkeille ja käytännön sovelluksille verkko-opetuksen alalla.