Lasse Eronen: Motivaation tarkastelua matematiikan pedagogiikan opintojaksolla

Aika: Pe 1.11. 9.15-9.40

Paikka: M110 Metria

Esittäjän affiliaatio: Itä-Suomen yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto

Muut tekijät: Pasi Eskelinen, Itä-Suomen yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto; Henri Heiskanen, Itä-Suomen yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto

Abstrakti:

Esityksessä tarkastellaan luokanopettajaksi opiskelevien motivaatiota odotuksien ja arvojen näkökulmasta matematiikan pedagogiikan opintojaksolla alku- ja loppumittauksien avulla. Tutkimus on osa vuonna 2018 alkanutta matematiikan pedagogiikan opetuksen kehittämistutkimusta. Tarkastelun kohteena oleva aineisto on kerätty syksyllä 2019, jolloin edellisen vuoden tutkimustulosten pohjalta tehtiin ensimmäiset muutokset opintojakson toteutukseen. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 56 opiskelijaa. Esityksessä pohditaan, voidaanko opiskelijoiden motivaatioon matematiikan pedagogiikan opiskelua kohtaan vaikuttaa näinkin lyhyen opintojakson aikana. Lisäksi pohdimme, millä tavoin esimerkiksi matematiikka-ahdistusta peruskoulussa tai lukiossa voimakkaasti kokeneiden opiskelijoiden kokemukset heijastuvat opintojaksolle.