Marika Toivola: Kuinka käänteinen oppiminen uudistaa opettajuutta: Ekologinen näkökulma toimijuuteen

Aika: Pe 1.11. 12.50-13.15

Paikka: M110 Metria

Esittäjän affiliaatio: Satakunnan ammattikorkeakoulu

Muut tekijät: Antti Rajala, University of Neuchâtel; Kristiina Kumpulainen, University of British Columbia

Abstrakti:

Vaikka mielenkiinto käänteistä oppimista kohtaan on ollut suurta, on vain vähän tutkimuksia, jotka pyrkivät ymmärtämään, miten käänteinen oppiminen muuttaa opettajuutta. Tutkimuksemme lisää ymmärrystä niistä mahdollisuuksista, joita käänteinen oppiminen tarjoaa opettajalle oman toimijuutensa kehittämiseksi. Opettajan toimijuutta lähestytään ekologisesesta näkökulmasta tekoina, jotka kytkeytyvät ympäristön suomiin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin sekä siihen, miten opettajat kokevat roolinsa ja kykynsä toteuttaa muutoksia käytännöissään. Analyysissa tunnistettiin, millaisia toimijuusorientaatioita useita vuosia käänteistä oppimista matematiikassa soveltaneiden opettajien haastattelukuvauksissa ilmenee, ja rakennettiin ymmärrystä siitä, kuinka opettajat mukauttavat ja uudistavat niitä kulttuurisia, rakenteellisia ja materiaalisia olosuhteita, joiden kautta heidän toimijuusorientaationsa mahdollistuu. Tutkimus tunnisti kolme omat ajalliset piirteensä omaavaa toimijuusorientaatiota: perinteitä toisintava orientaatio, uudistava käytäntöorientaatio ja reflektiivinen uudelleenarviointiorientaatio. Perinteitä toisintava orientaatio ilmentää opettajien pyrkimyksiä toteuttaa matematiikan opetusta tavoilla, jotka ammentavat menneisyydestä ja toistavat sitä nykyhetkessä. Uudistava käytäntöorientaatio ilmentää oppijakeskeisyyteen siirtymistä, arviointitapojen ja valtasuhteiden uudelleenarviointia sekä oppimateriaalien käyttöä näiden muutosten tukemisessa. Reflektiivinen uudelleenarviointiorientaatio ilmentää uusien kokemusten inspiroimaa aiempien käytäntöjen ja koulutusfilosofioiden uudelleenarviointia, mikä auttaa opettajia ymmärtämään paremmin nykyiset haasteensa ja vastuunsa. Yhdessä löydökset muodostavat syklisen toisiinsa kietoutuvan kehyksen opettajien toimijuudelle käänteisessä oppimisessa. Erityisesti löydös reflektiivisestä uudelleenarviointiorientaatiosta on merkittävä, kun pohditaan käänteisen oppimisen mahdollisuutta edistää kestävää koulumuutosta.