Markus Hähkiöniemi: Reaalimaailman kontekstin sisältävät tehtävät yläkoulun oppimateriaaleissa

Aika: To 31.10. 14.30-14.55

Paikka F103 Futura

Esittäjän affiliaatio: Jyväskylän yliopisto

Muut tekijät: Dimitri Tuomela, Jyväskylän yliopisto

Abstrakti:

Kykyä käyttää matematiikkaa reaalimaailman tilanteissa pidetään tärkeänä matematiikan opetuksen tavoitteena. Matematiikan oppimateriaaleissa tätä taitoa harjaannuttavat erityisesti tehtävät, joissa on jokin matematiikan ulkopuolinen reaalimaailman konteksti. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, millaisia reaalimaailman kontekstin sisältäviä tehtäviä yläkoulun 8. luokan oppikirjoihin sisältyy. Aineistona on kaksi vuoden 1994 opetussuunnitelman perusteiden mukaista ja kaksi vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden mukaista laajasti käytettyä kirjaa. Osittain aiempien tutkimusten ja osittain aineistosta tehtyjen havaintojen perusteella luotiin neljä kategoriaa tehtäville, joissa on jokin reaalimaailman konteksti. Kontekstia vähiten hyödyntävissä tehtävissä konteksti on vain kehys, jossa oppilas suorittaa jonkin matemaattisen toimenpiteen. Hieman enemmän kontekstia hyödyntävissä tehtävissä vaaditaan tulkitsevaa lukemista suorittamiseen tarvittavien tietojen poimimisessa. Kolmannessa kategoriassa tehtävään sopivaksi tunnetun menetelmän yksityiskohdat täytyy päättää kontekstin perusteella. Korkeimman kategorian tehtävissä ratkaisijan tulee itse päätellä, mikä menetelmä kyseiseen matematiikan ulkopuoliseen tilanteeseen sopii. Kategorioiden esittelyn lisäksi käsittelemme alustavia tuloksia kahden eri aikakauden kirjojen tehtäväjakaumien eroista.