Mika Setälä: Lukiolaisten asenteet sähköisiin matematiikan oppikirjoihin

Aika: To 31.10. 13.40-14.05

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Lempäälän lukio

Abstrakti:

Tässä tutkimuksessa analysoitiin lukiolaisten (N=252, naisia 50 % ja 1. vuosikurssin opiskelijoita 60 %) asenteita opiskelijoiden käyttämään sähköiseen matematiikan oppikirjaan käyttäen PLS-SEM mallinnusta. Malli perustui teknologian hyväksymismalliin (TAM), jossa otettiin huomioon laajennuksena yhteensopivuus (Compatibility, COM) ja ajan ja vaivan säästö (Convenience, CON). Mittausmalliin sisällytettiin seuraavat muuttujat: koettu hyödyllisyys (Perceived Usefulness, PU), koettu helppokäyttöisyys (Perceived Ease of Use, PEOU), aikomus käyttää (Intention to Use, ITU), koettu nautinto (Perceived Enjoyment, PE), COM ja CON. Tulokset osoittivat, että CON vaikutti merkittävästi COM (β = 0.844, p < 0.001) ja COM puolestaan vaikutti positiivisesti PU (β = 0.356, p < 0.001) ja ITU (β = 0.309, p < 0.001). Bootstrap-analyysin (n = 5000) avulla vahvistettiin, että CON ja COM oli merkittäviä vaikutuksia PEOU , PE, PU ja ITU muuttujiin. Tulokset korostavat ajan ja vaivan säästön sekä yhteensopivuuden merkitystä sähköisten oppikirjojen käytössä, ja näillä tekijöillä on keskeinen rooli teknologian hyväksymisessä koulutuksessa. Eniten aikomukseen käyttää ITU vaikuttavat koettu hyödyllisyys ( β = 0.375, p < 0.001), yhteensopivuus ( β = 0.309, p < 0.001) ja ajan ja vaivan säästö (β = 0.192, p < 0.05). ANOVA ja Kruskal-Wallis -analyysi puolestaan paljasti, että sukupuolella (F(1,223)=20.67, p<0.001), vuosikurssilla (F(2,222)=13.32, p<0.001) ja oppikirjalla (F(1,223)=13.62, p<0.001) oli merkittäviä eroja ITU-muuttujaan.