Peitsa Veteli: Laskennalliset esseet opettajaopiskelijoiden argumentoinnin tukena
Aika: Pe 1.11. 12.50-13.15
Paikka: M109 Metria
Esittäjän affiliaatio: Fysiikan tutkimuslaitos HIP
Muut tekijät: Maija Nousiainen, Helsingin yliopisto, Fysiikan laitos
Abstrakti:
Vuonna 2023 pilotoidulla Helsingin yliopiston Autenttisuus tiedeopetuksessa -kenttäkurssilla joukko LUMA-aineiden opettajaopiskelijoita tutustui Hyytiälän metsäntutkimuslaitoksella SMEAR-II aseman avoimen datan avulla paikalla toteutettuun tutkimukseen. Opiskelijoilta nousseita kysymyksiä käsiteltiin laskennallisten esseiden kautta ja niissä esiintynyttä argumentointia arvioitiin kurssin vetäjien toimesta. Menetelmä toimi tarkoituksenmukaisesti ja tarjosi rakenteellista tukea avoimeen tehtävään, jollaisista tyypillisesti havaitaan syntyvän epäkoherentimpia vastauksia. Saatujen havaintojen pohjalta paikallistettiin kategorisia puutteita opettajaopiskelijoiden argumentatiivisissa kyvyissä kurssin seuraavaa iteraatiota varten vuoden 2024 lopulla. Esityksessä käydään läpi aiemman kurssin havaintoja ja pohditaan laajemmin tutkimusalakohtaisen toiminnan luonteen ymmärryksen kehitystä osana opettajaopintoja.