Reetta Kyynäräinen: Miten virheiden tekeminen vaikuttaa opiskelijoiden tilannekohtaiseen sitoutumiseen kemian harjoitustöissä?

Aika: To 31.10. 14.55-15.20

Paikka: F202 Futura

Esittäjän affiliaatio: Turun yliopisto

Muut tekijät: Elisa Vilhunen, Helsingin yliopisto; Veli-Matti Vesterinen, Turun yliopisto

Abstrakti:

Epäonnistuminen ja virheiden tekeminen ovat keskeinen osa sekä tieteen luonnetta että kaikkea oppimista, mutta niiden roolia oppimisprosesseissa ymmärretään yhä huonosti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten virheiden tekeminen vaikuttaa opiskelijoiden tilannekohtaiseen sitoutumiseen kemian harjoitustöiden aikana. Tilannekohtainen sitoutuminen määritellään tutkimuksessa optimaalisen oppimisen teorian mukaisesti korkean kiinnostuksen, taitavuuden ja haastavuuden samanaikaisena kokemisena. Tutkimusaineisto on kerätty 155 yliopisto-opiskelijalta kemian harjoitustyökurssilta kokemusotantamenetelmällä, jossa virheitä sekä tilannekohtaisen sitoutumisen osatekijöitä mitattiin toistuvasti laboratoriotyöskentelyn aikana. Virheiden vaikutusta sitoutumiseen tarkasteltiin monitasoisen rakenneyhtälömallinnuksella, huomioiden yksilöiden ja hetkellisten vastausten hierarkkisuuden, ja mahdollistaen sekä yksilötason että hetkellisen tason tekijöiden vaikutusten tarkastelun. Tulokset osoittavat, että sellaiset oppimishetket, jotka integroivat teoriaa ja kokeellisuutta, ennustavat korkeaa tilannekohtaista sitoutumista. Virheiden tekeminen taas vaikutti tilannekohtaisen sitoutumisen osatekijöihin. Virhetyyppejä tarkasteltaessa havaittiin, että laskennalliset virheet voimistivat keskimääräisesti kaikkien virheiden kohdalla havaittavaa kiinnostuksen ja taitavuuden laskua sekä haastavuuden nousua, kun taas kokeelliset virheet heikensivät näitä vaikutuksia. Avun pyytäminen virheen ratkaisemiseksi oli yhteydessä korkeaan haastavuuden kokemukseen, ja opettajan apu korreloi myös matalamman taitavuuden kokemuksen kanssa. Tulosten perusteella tilannekohtaista sitoutumista voidaan tukea vahvistamalla teorian ja käytännön välisiä kytköksiä työskentelyn aikana sekä kannustamalla opiskelijoita ratkaisemaan vastaantulevia haasteita yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa.