Sanni Suominen: Yksilölliset oppimispolut ammatillisen koulutuksen pakollisen matematiikan verkko-opinnossa

Aika: Pe 1.11. 13.40-14.25

Paikka: M109 Metria

Esittäjän affiliaatio: Itä-Suomen yliopisto / Riveria

Abstrakti:

Ammatillisen koulutuksen reformi vuodelta 2018 korosti yksilöllisiä oppimispolkuja: Opiskelija hankkii opintojensa aikana vain tutkinnon näkökulmasta puuttuvan osaamisen.

Kehitin väitöstutkimuksessani reformin tavoitteita tukevan pakollisen matematiikan ajasta ja paikasta riippumattoman verkko-opinnon, joka huomioi opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet. Kehitin verkko-opintoon oppimispolkuja, joita pitkin opiskelija etenee sen mukaan, mitä alaa hän opiskelee, mikä hänen taitotasonsa minkäkin opiskeltavan aiheen osalta on ja millaisia kertaustarpeita, lisäharjoitustarpeita tai jatko-opintohaaveita hänellä on.

Esityksessäni havainnollistan, miten nämä oppimispolut on matematiikan verkko-opinnossa toteutettu. Lisäksi esittelen kertaus- ja lisäharjoituspolkujen hyödyntämiseen liittyviä tutkimustuloksia.