Sinikka Kaartinen: Keskiössä oppilas, opettaja vai oppiaine – Käsityksiä ja kokemuksia Lumo-opiskelun yhteiskuntasuhteesta

Aika: Pe 1.11. 13.15-13.40

Paikka: M110 Metria

Esittäjän affiliaatio: Jyväskylän yliopisto

Muut tekijät: Anna-Leena Kähkönen, Jyväskylän yliopisto

Abstrakti:

Tutkimuksemme tavoitteena on tutkia miten opettajaopiskelija ja opettajankouluttaja rakentavat yhteistä merkitystä opettajuuden yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta. Aineisto on tuotettu opettajankoulutuslaitoksen Lumo-kotiryhmässä kirjoitelmana. Lumo on heterogeeninen opiskelijaryhmä. Siinä opettajaopiskelijoiden pääaine on matematiikka, kemia tai kasvatustiede.
Tutkimuksen teoreettinen ja menetelmällinen perusta nojautuu sosiolingvistiseen ja sosiokulttuuriseen lähestymistapaan. Analysoimalla opettajaopiskelijan ja opettajankouluttajan kirjoitettua vuoropuhelua, tutkimus valottaa niitä merkityksiä, joita opetussuunnitelman välityksellä on mahdollista rakentaa.

Aineisto koostuu 17 opettajaopiskelijan kirjoitelmasta ja opettajankouluttajan kommenteista kirjoitelmiin. Otsikkona oli ”Millainen Lumo-opettaja ajattelen olevani yhteiskunnallisena muutosagenttina?” Tarkasteluun valittiin 15 opettajaopiskelijan kirjoitelmat. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysissä noudatettiin kategorisointia kerrottu (opiskelija)-tulkittu (opettajankouluttaja)- merkitys (opetussuunnitelma).
Tulosten perusteella opiskelijat tiedostavat opettajan työn yhteiskunnallisen merkityksen laajemminkin kuin tietyn oppiaineen opettamisena. Mielenkiintoisena havaintona on nähdä luonnontieteen rooli oppilaan syrjäytymistä ja polarisaatiota ehkäisevänä sisältöalueena. Analyysistä välittyy kuva niistä haasteista mitä yhteiskunnallinen muutos asettaa oppilaalle. Oppilas nähdään muutoksessa vaikeuksien äärellä olevana, vaikeana olemisen sijaan.
Kokonaiskuva Lumo-opettajasta muutosagenttina voidaan kiteyttää seuraaviin ajatuksiin: Muutosagentti on henkilö, joka auttaa muita ja pyrkii muutokseen. Opettaja muutosagenttina on henkilö, joka on hyvä johtajaviestijä, ottaa opetuksessaan huomioon luonnon arjessa, suosii kierrätystä ja pyrkii toiminnallaan ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen.

Alustavien tulosten perusteella heterogeenisessa opiskeluryhmässä opiskelu antaa kokemusta rikastavan opiskeluympäristön niin aineen- kuin luokanopetukseen. Mielenkiintoisen jatkotutkimusaiheen muodostaa se, kuinka nämä opettajankoulutuksen osin idealistisetkin ajatusaihiot realisoituvat opetustyössä opiskelijan valmistuttua.