Terhi Kaarakka: ”Voisiko kaikki matikan yliopiston kurssit olla tällaisia”

Aika: Pe 1.11. 13.40-14.05

Paikka: M105 Metria

Esittäjän affiliaatio: Tampereen yliopisto

Matematiikan opiskelu on haastavaa myös syventävillä matematiikan kursseilla. Tyypillisesti syventävien kurssien opetus on monissa paikoissa ollut hyvin opettajajohtoista, mutta tätäkin voisi muuttaa. On tärkeää pohtia oppimista ja pedagogiikkaa myös syventäviä kursseja suunnitellessa. Erityisen tärkeää olisi, että opettajaksi opiskelijat pystyisivät säilyttämään tai löytämään rakkauden matematiikkaan, koska he siirtävät tunteitansa isolle oppilasjoukolle peruskouluissa ja lukioissa.

Tampereen yliopiston analyyttinen geometria aineenopettajille opintojaksolla jätettiin taakse perinteinen tapa opiskella opettaja johtoisesti ja oppimiseen tuotiin useita uusia elementtejä.

• Tapaamisia viikossa oli 6h, tapaamiset käytettiin ryhmässä oppimiseen ja yhdessä tekemiseen. Opettaja tuki työskentelyä ja vastasi opiskelijoiden esittämiin kysymyksiin tilaisuuksien aikana.
  • Asioiden käsittelyssä lähdettiin siitä, että ensin otettiin käsitteet tutuiksi käytännössä, harjoiteltiin laskemista ja vasta tämän jälkeen siirryttiin katsomaan lauseiden todistuksia.
  • Jokainen opiskelija paneutui yhteen materiaalissa olleeseen todistukseen, ”avasi” sen ja esitti todistuksen muille opiskelijoille. Tällä pyrittiin siihen, että opiskelija oppii tyypillistä matemaattista toimintaa kirjoittamalla todistuksen ymmärrettävään muotoon ja myös siihen, että muut opiskelijat pystyisivät omaksumaan asiat helpommin, kun käsitteet olivat jo tuttuja ja todistus oli ”aukaistu” vertaisopiskelijan ymmärtämälle tasolle.

Opintojaksolla suoritettiin opiskelijoille tutkimuskysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden kokemuksia muutoksista. Esitelmässä perehdytään opetuksen toteutustapaan ja tarkastellaan tutkimuskyselyn tuloksia.