Veli-Matti Vesterinen: Opiskelijoiden tilannekohtainen toimijuus projektioppimista hyödyntävällä fysiikan oppimisjaksolla

Aika: Pe 1.11. 14.05-14.30

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Turun yliopisto, Kemian laitos

Abstrakti:

Toimijuus on käsite, joka kuvaa kokonaisvaltaisesti tavoitteellisen, tarkoituksenmukaisen ja mielekkään oppimisen osatekijöitä. Opiskelijan toimijuuden määritellään koostuvan yksilöllisistä resursseista (kuten kiinnostuksesta ja minäpystyvyydestä), opiskeluympäristön tarjoamista resursseista (kuten mahdollisuudesta vaikuttaa ja osallistua aktiivisesti) sekä vuorovaikutussuhteista opettajan ja muiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoiden toimijuuden kokemusten eroja on aiemmin tutkittu eri kurssien tai koulutusohjelmien välillä. Tässä tutkimuksessa opiskelijoiden toimijuutta on kuitenkin tutkittu tilannekohtaisesti yksittäisen opintojakson aikana. Tutkimusaineisto on kerätty FY2 Fysiikka, ympäristö ja yhteiskunta -moduulia opiskelevilta opiskelijoilta. Lukio-opettajien kanssa yhteisesti kehitetyn projektioppimisen menetelmiä hyödyntävän opintojakson teemana oli energiantuotanto ja sen vaikutus ilmastonmuutokseen. Tutkimusaineiston keräämiseen käytettiin kokemusotantamenetelmää, jossa kurssille osallistuneet vastasivat lyhyeen kyselyyn kolme kertaa jokaisen oppitunnin aikana ja hieman pidempään kyselyyn kunkin oppitunnin lopuksi. Monitasoista rakenneyhtälömallinnusta käytettiin vertailemaan erilaisten opetusmenetelmien vaikutusta opiskelijan toimijuuden kokemukseen. Toimijuuden kokemuksessa oli odotetusti merkittäviä eroja eri opiskelijoiden välillä. Opiskelijoiden kokemukset tietyistä toimijuuden osa-alueista (esim. kiinnostus ja mahdollisuus vaikuttaa) vaihtelivat kuitenkin merkittävästi myös tilanteesta toiseen. Toisilla toimijuuden osa-alueilla (esim. kokemuksella ystävällisestä ja turvallisesta oppimisilmapiiristä) oli muiden osa-alueiden tapaan eroja opiskelijoiden välillä, mutta yksittäisen opiskelijan raportoimissa kokemuksissa oli vähemmän vaihtelua oppituntien välillä. Tulokset osoittivat myös, että oppimisjakson projektityöskentelyosiot lisäsivät opiskelijoiden kokemusta aktiivisesta osallistumisesta ja autonomiasta eli mahdollisuudesta vaikuttaa. Tulosten perusteella tilannekohtaista toimijuutta voidaan mielekkäästi mitata oppitunti ja tilannekohtaisesti. Tulokset antavat myös viitteitä siitä, että käyttämällä opiskelijaa eri tavoin aktivoivia menetelmiä, on mahdollista tukea opiskelijoiden toimijuutena näkyvää mielekästä oppimista.