Paneelikeskustelu: Teknologian merkitys matematiikan opetuksessa ja oppimisessa

Torstaina 31.10.2024 15.45-17.15 salissa M100, Metria.

Matematiikkaa on perinteisesti pidetty ”konservatiivisena” oppiaineena, jonka olennainen sisältö, luonne ja tavoitteet pysyvät samanlaisina vuosikymmenestä toiseen. Yhteiskunnan teknistyminen ja tarjolla olevan opetusteknologian kehittyminen ovat kuitenkin jo 1960-luvulta lähtien herättäneet keskustelua matematiikan osaamisen merkityksestä ja teknologian roolista erityisesti koulumatematiikassa. Ensin opetukseen tulivat mukaan nelilaskimet ja funktiolaskimet korvaten päässälaskun, allekkainlaskun, laskutikkujen ja taulukoiden käyttöä. Myöhemmin etenkin lukiotason opetuksessa otettiin käyttöön graafiset laskimet, joilla esimerkiksi funktion kulun tutkiminen oli merkittävästi helpompaa ja nopeampaa kuin kynällä ja paperilla työskennellen. Tällä vuosituhannella yleisesti opetuskäyttöön ovat tulleet CAS-laskenta, dynaamiset ja interaktiiviset havainnollistukset, digitaaliset oppimateriaalit ja sähköiset kokeet.

Muutokset ovat tapahtuneet varsin nopeasti. Uudet ratkaisut tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia, ja useimpien niiden käyttöönottoa voidaan perustella muun muassa yhteiskunnallisilla muutoksilla. Samaan aikaan on kuitenkin uutisoitu oppilaiden matematiikan perustaitojen osaamisen tason vuosia jatkuneesta laskusta, niin sanottujen väliinputoajien eli heikosti menestyvien oppilaiden osuuden kasvusta ja oppilaiden lisääntyneen ruutuajan tuomista ongelmista.

Onko viime vuosikymmenten kehitys edennyt matematiikan oppimisen ja opetuksen näkökulmasta hyvään vai huonoon suuntaan? Onko teknologia muuttanut koulumatematiikan luonnetta ja osaamistavoitteita? Tarvitaanko nyky-yhteiskunnassa enää esimerkiksi päässälaskutaitoa ja matematiikan perusteiden hallintaa entiseen tapaan? Missä määrin havaittu osaamistason lasku on teknologian käyttöönoton syytä? Entä millainen rooli teknologialle tulisi antaa nykypäivän koulumatematiikassa? Muun muassa näistä kysymyksistä paneelissa ovat keskustemassa seuraavat asiantuntijat:

• Yliopistonlehtori, dosentti Päivi Portaankorva-Koivisto opettaa matematiikan ja tietotekniikan didaktiikkaa Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänellä on kokemusta myös aineenopettajana toimimisesta ja oppikirjojen teosta.
  • Digipedagogi, filosofian tohtori Sanni Suominen on pitkään työskennellyt ammatillisen koulutuksen matematiikan verkko-opetuksen parissa Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveriassa ja kehittänyt ja tutkinut yksilöllisiä digitaalisia oppimispolkuja. Tällä hetkellä hänen tutkimusintressinsä kohdistuvat erityisesti verkko-opetuksen vuorovaikutus- ja tekoälypohjaisiin ominaisuuksiin.
  • Satakunnan ammattikorkeakoulun insinöörimatematiikan lehtori Marika Toivola on tullut tunnetuksi käänteisen oppimisen (flipped learning) ja formatiivisen arvioinnin puolestapuhujana ja tutkijana. Hänellä on kokemusta myös avointen oppimateriaalien tekemisestä. Toivola on valittu vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettajaksi.
  • Luulajan teknillisen yliopiston professori Timo Tossavainen tunnetaan Suomessa aktiivisena keskustelijana, kannanottajana ja tutkijana matematiikan opetukseen liittyvissä kysymyksissä. Hän on tuonut esiin myös kriittisiä näkemyksiä opetusteknologian käyttöön ja valittuihin käytänteisiin liittyen. Tossavainen tunnetaan lisäksi oppikirjojen tekijänä ja matemaatikkona.
  • Pyhäselän lukion apulaisrehtori Pekka Vienonen opettaa matematiikkaa ja fysiikkaa sekä yläkoulussa että lukiossa. Hänelle teknologian hyödyntäminen matematiikan opetuksessa ja oppimisessa on intohimoinen harrastus, ja hän on ollut ylioppilaskokeen sähköistymisen alkuajoista asti laatimassa matematiikan sähköisiä tehtäviä ja digitaalisia oppimateriaaleja lukioasteelle. Vienonen toimii myös Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry:n Pohjois-Karjalan kerhon puheenjohtajana.

Paneelin puheenjohtajana toimii yliopistonlehtori Kerkko Luosto Tampereen yliopistosta. Paneelin päävastuullisena järjestäjänä on Matematiikan opetuksen kansalliskomitea, joka on kansainväisen International Commission on Mathematics Instruction (ICMI) -järjestön suomalainen jäsenjärjestö. Paneeli järjestetään MALU-tutkimusseuran järjestämien Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivien 2024 yhteydessä.