Neea Mutanen: Teknisten apuvälineiden vaikutus lukio-opiskelijan minäpystyvyyteen

Aika: To 31.10. 14.05-14.30

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Itä-Suomen yliopisto

Abstrakti:

Teknologia on muovannut lukion opetusta ja siinä hyödynnettäviä työvälineitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, millainen vaikutus lukiossa hyödynnettävien teknisten apuvälineiden käytöllä on opiskelijan matemaattiseen minäpystyvyyteen. Tämän lisäksi tutkittiin miten teknisten apuvälineiden käyttö vaikuttaa opiskelijan uskomuksiin suoriutua lukion pitkästä matematiikasta.

Tutkimuskysymykset olivat:
• Millä tavoin opiskelijan matemaattinen minäpystyvyys ja teknisten apuvälineiden käyttö riippuvat toisistaan?
• Miten opiskelijan teknisten apuvälineiden käyttö vaikuttaa opiskelijan uskomuksiin suoriutua lukion pitkästä matematiikasta?
Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisen kyselylomakkeen muodossa lukion toisen vuoden opiskelijoille. Tutkimukseen osallistui 44 toisen vuoden lukio-opiskelijaa, jotka opiskelivat matematiikan pitkää oppimäärää. Kyselylomake sisälsi 32 väittämää ja neljä avointa kysymystä. Näiden avulla mitattiin vastaajien matemaattista minäpystyvyyttä, teknisten apuvälineiden käyttöä ja sitä, miten vastaajien pystyvyys ratkaista entisiä ylioppilaskoetehtäviä vaihtelee sen mukaan, onko käytössä teknisiä apuvälineitä vai ei.

Aineistoa analysoitiin käyttäen määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Asenneväittämien välisiä korrelaatioita tutkittiin määrittämällä Spearmanin korrelaatiokertoimia ja laadullinen analyysi toteutettiin sisällönanalyysin avulla.

Tutkimustulokset osoittivat, että teknisten apuvälineiden ansiosta opiskelijan pystyvyys tehtävien ratkaisuun on hieman korkeampi. Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että korkean matemaattisen minäpystyvyyden omaava vastaaja uskoo pystyvänsä ratkaisemaan tehtäviä myös ilman teknisiä apuvälineitä. Teknisen apuvälineiden ominaisuudet, jotka vaikuttavat positiivisesti opiskelijan minäpystyvyyteen ovat hahmottaminen, tarkastaminen, ajankäyttö, apuväline, vähemmän laskuvirheitä ja itsevarmuus. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi positiivinen yhteys teknisten apuvälineiden hyödyntämisellä sekä uskomuksilla suoriutua lukion pitkästä matematiikasta.