Riikka Palkki: Aritmetiikan tehtävät eri aikakausien matematiikan oppikirjoissa vuosiluokilla 1-6

Aika: To 31.10. 14.05-14.30

Paikka: F103 Futura

Esittäjän affiliaatio: Turun yliopisto

Muut tekijät: Erno Lehtinen, Turun yliopisto

Abstrakti:

Tässä esityksessä kerrotaan matematiikan oppikirjatutkimuksen (MOPPI-hanke) osana toteutetusta alakoulun aritmetiikan tehtävien luokittelusta. Aritmetiikan koodauskehikossa matematiikan oppikirjojen teoriaosuudet ja tehtävät luokiteltiin ”aritmetiikan isoihin ideoihin”, joita ovat esimerkiksi lukujonotaidot, kymmenjärjestelmä, kertolasku ja murtoluvun käsite. Lisäksi koodattiin muun muassa mahdollisen joustavuuselementin tai heikosti perusteltujen ”peukalosääntöjen” esiintyminen. Koodauskehikko pohjautuu aiempien tutkimuksien kehikkoihin ja alustavassa koodauksessa esiin tulleisiin aritmetiikkaan liittyviin seikkoihin. Koodaukseen sisältyy vuosiluokkien 1-6 matematiikan oppikirjasarjoja, jotka pohjautuvat vuoden 1994 (kaksi kirjasarjaa), 2004 (kaksi kirjasarjaa) ja 2014 opetussuunnitelman perusteisiin. Kirjoista koodattiin teoriaosuudet ja joka neljäs matematiikan tehtävä. Tässä esityksessä kerrotaan koodauskehikosta ja joistain alustavista tuloksista.

MOPPI-hanke (2023-) on Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahoittama Turun, Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyöhanke, jossa tutkitaan ja vertaillaan pääosin peruskoulun oppikirjojen matematiikan tehtäviä eri aikakausilla (vuosien 1994, 2004 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaiset oppikirjat). Kohteena ovat oppikirjat, sillä niillä on perinteisesti ollut suuri painoarvo matematiikan opetuksen toteuttamisessa. Oppikirjoja analysoidaan eri näkökulmista, muun muassa matematiikan eri osa-alueiden, sanallisten tehtävien ja visuaalisten elementtien esiintymisen kautta. Tarkoituksena on selvittää oppikirjoissa mahdollisesti tapahtuneita muutoksia, jotka voisivat olla oppimistulosten laskun, kuten PISA-tulosten heikkenemisen, taustalla.