Inkeri Kontro: Avustavien opettajien näkemykset palautteesta fysiikan laboratoriokursseilla

Aika: To 31.10. 14.05-14.30

Paikka: F202 Futura

Esittäjän affiliaatio: Tampereen yliopisto, Fysiikan yksikkö

Muut tekijät: Laura Ketonen, Jyväskylän yliopisto; Antti Lehtinen, Jyväskylän yliopisto

Abstrakti:

Laboratorio-opetus on yksi fysiikan opetuksen kulmakivistä yliopistoissa. Tyypillisesti laboratoriossa on paljon avustavia opettajia, jotka ovat itse perustutkinto-opiskelijoita. Avustavat opettajat antavat valtaosan palautteesta opiskelijoille, mutta heillä on usein vähän tai ei lainkaan pedagogisia opintoja. Olemme tutkineet avustavien opettajien näkemyksiä palautteesta haastattelututkimuksella. Avustavat opettajat pitävät palautetta tärkeänä opiskelijoille ja tunnistavat helposti tilanteita, joissa heidän antamansa palaute on vaikuttanut opiskelijoiden toimintaan. He kuitenkin kokevat myös, että palautteen antaminen on vaikeaa ja herättää ristiriitaisia tunteita. Monet avustavat opettajat kokevat, että palautteen antaminen laboratoriossa tehtävistä työselostuksista on turhauttavaa, erityisesti koska siihen kuluu paljon aikaa suhteessa hyötyyn.