Anssi Huoponen: Geomedia kouluopetuksessa – opintojakso työelämälähtöiseen osaamisen vahvistamiseen

Aika: To 31.10. 14.05-14.30

Paikka: M304 Metria

Esittäjän affiliaatio: Itä-Suomen yliopisto, Historia- ja maantieteiden laitos

Muut tekijät: Sanni Pirttilä, Itä-Suomen yliopisto, Historia- ja maantieteiden laitos

Abstrakti:

Esitelemme Itä-Suomen yliopistossa keväällä 2023 järjestettyä Geomedia kouluopetuksessa -opintojaksoa sekä tuoda esiin opintojakson suorittaneiden opiskelijoiden ajatuksia heidän geomediataitojen kehittymisestään perustuen opintojakson loppukyselyyn.
Geomedian käsite nousi opetussuunnitelmiin 2010-luvun puolivälissä korvaten osaltaan paikkatieto-käsitteen. Tämän myötä geomedia on saanut keskeisen roolin maantieteen opetuksessa, mutta monet opettajat kohtaavat haasteita sen integroimisessa opetukseensa. Tämä saattaa heikentää heidän valmiuksiaan ja intoaan hyödyntää geomediaa opetuksensa osana. Vastasimme opetussuunnitelmissa tapahtuneeseen muutokseen kehittämällä aikaisemmasta Paikkatietosovellukset kouluopetuksessa -opintojaksosta laajemman Geomedia kouluopetuksessa -opintojakson, jossa laajensimme näkökulmia kaikkiin geomedian osa-alueisiin, mutta sisältäen edelleen paikkatiedon.

Geomedia kouluopetuksessa -opintojakso koostui seuraavista aihekokonaisuuksista: 1) johdanto geomediaan ja tekijänoikeudet, 2) valokuvat ja videot, 3) taulukot, kuvaajat ja kartat, 4) avoimet kartta- ja paikkatietoaineistot ja -sovellukset, 5) kansalaistiede. Kaikki osiot valmistivat opiskelijoita geomedia-taitojen kehittymisen lisäksi kohti opintojakson laajempaa projektityötä ja lopputyöpajaa.

Suurin osa opiskelijoista koki, että opintojakso kehitti heidän valmiuksiaan toimia opettajana sekä laajensi heidän käsitystään geomediasta. Tuloksia tarkastellaan aineistolähtöisesti sovelluksiin liittyvien ja didaktisten geomediataitojen kautta tuoden esiin opiskelijoiden ajatuksia niihin liittyvistä vahvuuksistaan ja kehittämiskohteistaan.
Havaintojemme mukaan tämänkaltaisen opintojakson toteutus opettajankoulutuksessa on perusteltua, sillä se on käsitteellistänyt geomedian konkreettisiksi opetussisällöiksi, jolloin opettajien on helpompi toteuttaa opetussuunnitelman mukaista opetusta.