Sanni Pirttilä: ”Nyt onnistuu Abitti-hommat” – Uusi opintojakso kehittämään aineenopettajaopiskelijoiden teknologisia ja pedagogisia valmiuksia

Aika: To 31.10. 14.30-14.55

Paikka: M304 Metria

Esittäjän affiliaatio: Itä-Suomen yliopisto, Historia- ja maantieteiden laitos

Muut tekijät: Anssi Huoponen, Itä-Suomen yliopisto; Risto Leinonen, Itä-Suomen yliopisto; Vesa Paajanen, Itä-Suomen yliopisto, Sari Tillonen, Itä-Suomen yliopisto; Mika Torvinen, Itä-Suomen yliopisto, Antti Viholainen, Itä-Suomen yliopisto

Abstrakti:

Syksyllä 2016 alkanut ylioppilaskokeiden sähköistyminen on tuonut mukanaan lisävaatimuksia lukion aineenopettajien teknologiselle ja pedagogiselle osaamiselle. Nykyisin opettajilta odotetaan Abitti-järjestelmän hallintaa sekä pedagogisia ja teknologisia taitoja luoda sähköisiä koetehtäviä, jotka testaisivat monipuolisesti opiskelijan tietoja ja taitoja. Aineenopettajaopiskelijoilla ei ole aikaisemmin ollut juurikaan mahdollisuuksia kehittää tätä osaamista opinnoissaan, joten Itä-Suomen yliopistossa päätettiin vastata tarpeeseen kehittämällä monialainen opintojakso Sähköisten ylioppilaskokeiden simulointi ja järjestelmätyökalujen käyttö (SYSI). Maantieteen, biologian, fysiikan, matematiikan, historian ja yhteiskuntaopin aineenopettajaopiskelijoille suunnatulla syventävällä opintojaksolla pyrittiin kehittämään opiskelijoiden teknologisia valmiuksia sähköisen koetilanteen järjestämiseen ja järjestelmätyökalujen käyttöön. Käytännössä opiskelijat rakensivat koeverkon, suunnittelivat ja toteuttivat sähköisen Abitti-kokeen sekä harjoittelivat ongelmatilanteiden ratkaisemista.

Teknologisten valmiuksien lisäksi opiskelijoiden pedagogista osaamista kehitettiin koetehtävien suunnittelussa ja arvioinnissa sekä järjestelmätyökalujen tarkoituksenmukaisessa käytössä. Koetehtäviä suunniteltiin oppiaineittain pienryhmissä hyödyntäen Lukion opetussuunnitelman perusteita sekä Andersonin ja Krathwohlin versiota Bloomin taksonomiasta. Tehtävien laadinnassa otettiin huomioon Ylioppilastutkintolautakunnan mukaiset hyvän vastauksen piirteet. Lopuksi opiskelijat tekivät kokeista itse- ja vertaisarvioinnit.

Opintojaksolla opiskelijat vastasivat alku- ja loppukyselyyn, joissa selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä omasta sähköisiin kokeisiin liittyvästä osaamisestaan ennen opintojaksoa ja sen jälkeen. Tulosten perusteella opiskelijoiden valmiudet toimia opettajana kasvoivat opintojakson aikana. Erityisesti opiskelijoiden teknologinen osaaminen ja luottamus omaan osaamiseen kehittyi huomattavasti. Pedagogisen osaamisen kehittyminen oli vähäisempää, joten jatkossa opintojaksoa on tarkoitus kehittää vastaamaan paremmin myös pedagogisen ja monialaisen osaamisen vaatimuksia.