Tommi Kokkonen: Eri tiedeopetuksen menetelmien analysointia yksilön kognition näkökulmasta – mitä opettajien tulisi tietää

Aika: Pe 1.11. 8.30-8.55

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Turun yliopisto, Fysiikan ja tähtitieteen laitos

Abstrakti:

Luonnontieteiden opetusta uudistetaan aika ajoin. Opetuksen uudistaminen voi olla opetusmenetelmien, oppimisympäristöjen tai esimerkiksi opetusvälineiden käytön kehittämistä. Opettajat kohtaavat urallaan useita opetussuunnitelmia ja uusia opetuksen uudistamispyrkimyksiä, ja heidän olisi kyettävä arviomaan eri menetelmien vahvuuksia ja heikkouksia ja soveltamaan niitä omassa opetuksessaan. Useat tiedeopetuksen menetelmät, kuten tutkiva oppiminen, mallintaminen tai projektioppiminen, ovat kuitenkin usein siinä määrin epämääräisesti määriteltyjä, että niiden vertailu on vaikeaa. Näin ollen on myös vaikeaa tunnistaa eri menetelmien vahvuuksia tai heikkouksia suhteessa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Tässä esitelmässä tarkastellaan fysiikan sisältöjen oppimista käsitteiden oppimisen ja oppimisen kognition näkökulmasta. Argumentoimme, että koska käsitteiden oppiminen on yksilön kognitiivinen prosessi, näiden prosessien tunteminen on keskeistä opettajan ammattitaidolle. Lisäksi keskeistä on osata arvioida kuinka eri opetusmenetelmät tukevat käsitteiden oppimista ja siihen liittyviä kognitiivisia prosesseja. Oppimisen kognitio ei kuitenkaan ole saanut riittävästi huomiota opettajankoulutuksessa. Esitämme, että näitä voidaan tarkastella knowledge-learning-interaction (KLI) viitekehyksen kautta. KLI viitekehys tarkastelee oppimista yksilön kognition näkökulmasta kuinka eri opetusmenetelmät ovat yhteydessä eri kognitiivisiin prosesseihin ja kuinka näitä voidaan arvioida. Tapausesimerkkinä sovellamme KLI viitekehystä analysoidaksemme projektioppimisen menetelmää, jota on vastikään kehitetty ja sovellettu suomalaisen tiedeopetuksen kontekstissa. Lopuksi keskustelemme analyysimme implikaatioista tiedeopetukselle ja opettajankoulutukselle.