Anna-Leena Kähkönen: Keskusteluanalyyttisiä huomioita vertaiskeskusteluista ongelmanratkaisutehtävissä

Aika: Pe 1.11. 9.20-9.45

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos

Muut Tekijät: Kati Järvinen, Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos; Antti Lehtinen, Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos; Pasi Nieminen, Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos; Niilo Huuhka, Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos; Terhi Mäntylä, Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos

Abstrakti:

Fysiikan käsiterakenteiden oppiminen, sisäistäminen ja hyötykäyttö vaativat työstämistä. Tutkimukset antavat tukensa vertaiskeskustelulle käsitteellisen ymmärryksen kehittäjänä. Selittämisen ja ymmärtämisen dynamiikkaa -akatemiahankkeessa olemme koonneet aineistoa oppimistilanteista, joissa yliopisto-opiskelijat keskustelevat virtapiireistä ongelmanratkaisutehtävien äärellä POE-mallia noudatellen.

Toistuva tilanne, joka on herättänyt mielenkiintomme, on erimielisyyksien esiintuominen keskustelussa. Keskusteluanalyyttisessä perinteessä erimielisyyttä on tutkittu esimerkiksi keskustelun orientaation uudelleensuuntautumisena, sekä kulttuurin ja sukupuolen tarjoamien normien mukaisena ilmaisuna ja tulkintana (esim. Kotthoff, 1993). Erimielisyystilanteissa valtasuhteet ja solidaarisuuden osoitukset keskustelussa tulevat näkyviksi. Kasvotyön – oman sekä keskustelukumppanin kasvojen ylläpitämisen – on havaittu ongelmalähtöisen oppimisen tilanteissa ohjaavan puhetta oppimisen kustannuksella (Robinson ym., 2015). Tutkimuksessamme olemme kiinnostuneet tilanteista, jossa opiskelijat ilmaisevat parikeskusteluissa erimielisyyttä esitetyistä tulkinnoista. Tutkimme keskustelunanalyysin keinoin keskustelun orientaatiossa tapahtuvia muutoksia sekä keskustelijoiden puheessa havaittavia merkkejä kasvotyöstä.

Alustavissa tuloksissa olemme havainneet Robinsonin ym. tavoin opiskelijoiden pyrkivän välttämään avointa erimielisyyttä ja ottamaan siitä vastuuta. Samoin keskustelun tavoite vaihtuu tehtävän ratkaisusta näkemysten eroavaisuuksien osoittamiseen. Tulosten avulla käsittelemme ryhmätyöskentelyn haasteita ja pohdimme mahdollisuuksia opiskelijoiden auttamiseen niiden ylitse.

Lähteet:
Kotthoff, H. (1993). Disagreement and Concession in Disputes: On the Context Sensitivity of Preference Structures. Language in Society, 22, 193–216.
Robinson, L., Harris, A., & Burton, R. (2015). Saving face: Managing rapport in a Problem-Based Learning group. Active Learning in Higher Education, 16(1), 11–24.