Jani Hirvonen: Matematiikan perustaidot tekniikan yliopisto-opintojen alussa

Aika: Pe 1.11. 12.50-13.15

Paikka: M105

Esittäjän affiliaatio: Tampereen yliopisto

Muut tekijät: Riikka Kangaslampi, Tampereen yliopisto; Jukka V. Paatero, LUT yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta; Markku Kuosa, LUT yliopisto, Energiajärjestelmien tiedekunta

Abstrakti:

Matematiikan perustaitotestiä on teetetty aloittaville tekniikan kandidaattiopiskelijoille jo pitkään, esimerkiksi Tampereella noin kahdenkymmenen vuoden ajan. Testin tehtävät uusittiin vuonna 2018, ja ne käsittelevät pääosin lukion pitkän matematiikan sisältöjä – sellaisia perustaitoja, joiden osaaminen on edellytys menestymiseen insinöörimatematiikan opinnoissa. Testissä on 16 tehtävää, ja se on tarkoitus tehdä ilman apuvälineitä 50 minuutin aikana. Esittelemme havaintoja testituloksista Tampereen yliopistossa ja Lappeenrannan—Lahden teknillisessä yliopistossa LUT:ssa.

Tampereella testi toteutettiin valvottuna EXAM-kokeena vuosina 2019 ja 2024 suomenkielisten tekniikan kandidaattiohjelmien opiskelijoille. Näiden vuosien tulosten välillä nähdään selvää osaamisen laskua suuressa osassa tehtäviä, esimerkiksi eksponenttiyhtälön oikein ratkaisseiden määrä on pudonnut noin puolesta joka viidenteen opiskelijaan.

LUT:ssa testi toteutettiin kotona suoritettavana Moodle-kokeena vuonna 2023 ja harjoitustilaisuudessa valvottuna Moodle-kokeena 2024. Näissä tuloksissa huomataan ensinnäkin suuri ero suomenkielisten tekniikan kandidaattiohjelmien ja englanninkielisten, kansainvälisten ohjelmien opiskelijoiden matemaattisen osaamisen välillä, kansainvälisten opiskelijoiden hyväksi. Lisäksi havaitaan, että valvotussa koetilanteessa suoritukset ovat heikompia kuin valvomattomassa, mutta kansainvälisten opiskelijoiden tuloksissa ero on pienempi. Erot saattavat viitata esimerkiksi siihen, että valvomattomassa tilanteessa osa opiskelijoista on käyttänyt matematiikkaohjelmistoja tai tehnyt yhteistyötä toisten opiskelijoiden kanssa.

Haluamme esitelmällämme nostaa yhteiseen keskusteluun erityisesti niiden matematiikan aihepiirien hallinnan merkitystä, joissa osaaminen on heikkoa tai heikentynyt entisestään, sekä mahdollisia syitä osaamisen laskuun ja osaamiseroihin.