Riikka Kangaslampi: Opiskelijoiden kokemukset sähköisistä kokeista yliopistomatematiikassa

Aika: Pe 1.11. 14.05-14.30

Paikka: M105 Metria

Esittäjän affiliaatio: Tampereen yliopisto

Muut tekijät: Elina Pullinen, Tampereen yliopisto

Abstrakti:

Sähköiset kokeet niin lukioissa kuin yliopistoissakin ovat yleistyneet viimeisten kymmenen vuoden aikana merkittävästi. Vaikka viimeisenä oppiaineena ylioppilaskirjoituksissa sähköistettiin matematiikan koe, on siitäkin jo viisi vuotta. Nykyopiskelijamme ovatkin hyvin tottuneita kokeiden tekemiseen sähköisesti, joskin matematiikassa kokemusta sähköisistä kokeista on edelleen vähemmän kuin esimerkiksi reaaliaineissa.

Tampereen yliopistossa toteutettiin syksyllä 2023 diskreetin matematiikan opintojakson loppukoe sähköisesti. Koe pyrittiin laatimaan hyvin linjassa opintojakson aihepiireihin ja kotitehtävätyyppeihin nähden, sisältäen sekä automaattitarkisteisia että tiedostona palautettavia tehtäviä. Ennen koetta (N=186) ja kokeen jälkeen (N=42) teetettiin opiskelijoilla kysely heidän kokemuksistaan ja näkemyksistään matematiikan sähköisistä kokeista. Kyselyillä kartoitettiin esimerkiksi sitä, miten hyvin opiskelijat kokevat olevansa valmistautuneita sähköiseen matematiikan osaamisen arviointiin, mitä vahvuuksia ja heikkouksia he kokevat sähköisissä matematiikan kokeissa olevan paperilla suoritettaviin kokeisiin verrattuna, ja miten sähköinen koe voisi toimia oppimistilanteena. Tässä esitelmässä kerrotaan kyselyiden tuloksista.

Esitelmä perustuu Elina Pullisen diplomityöhön.