Teemu Hynninen: Uusien fysiikan pääaineopiskelijoiden asenteet

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Turun yliopisto, Fysiikan ja tähtitieteen laitos

Abstrakti:

Olemme mitanneet Turun yliopistossa aloittavien fysiikan pääaineopiskelijoiden asenteita fysiikkaa kohtaan vuodesta 2018 alkaen. Tähän olemme käyttäneet Colorado learning attitudes about science survey -kyselyä (CLASS). Sekä asenteet että suoriutuminen yliopisto-opinnoissa kärsivät covid-pandemian aikaisen etäopetusjakson aikana, eivätkä nämä ole palanneet pandemiaa edeltäneelle tasolle. Samalla myös Turun yliopistossa fysiikan opinnot aloittavien opiskelijoiden ylioppilasarvosanat ovat laskeneet. Koska ylioppilaskirjoitusten arvosanat ovat suhteellisia, tason laskua ei voi selittää pelkästään etäopetusjakson pitkäaikaisena vaikutuksena. Sen sijaan fysiikkaa näyttää hakeutuvan opiskelemaan erilainen populaatio kuin aikaisemmin.