Karoliina Vuola: Mitä tieteen kieli ja sen opettaminen tarkoittavat fysiikassa? Kontekstina kvanttifysiikan käsittely opettajankoulutuksessa

Aika: Pe 1.11. 13.40-14.05

Paikka: M106 Metria

Esittäjän affiliaatio: Helsingin yliopisto

Abstrakti:

Fysiikan oppimistavoitteissa monesti piiloon jäänyt mutta kaikkeen sisältötiedon oppimiseen kietoutuva näkökulma on tieteen kielen oppiminen. Erityisesti aineenopettajien on tärkeää oppia sujuviksi tieteen kielen käyttäjiksi, sillä heidän on osattava kommunikoida fysiikan sisältötietoa monipuolisesti ja auttaa puolestaan opiskelijoitaan oppimaan tieteen kieltä. On osoitettu, että sujuva kielitaito ei synny itsestään fysiikan opintojen sivutuotteena, vaan että tieteen kielen opetukseen on erikseen panostettava. Haasteena tässä on, että opettajille on usein epäselvää, mitä tieteen kielen opettaminen ylipäätään tarkoittaa omassa oppiaineessa.

Tässä esitelmässä käydään läpi fysiikan opettajankoulutuksessa ja opetuksen tutkimuksessa käytettyjä malleja tieteen kielen hahmottamiseksi erityisesti perustellun sisältötiedon esittämisen ja argumentin rakentamisen näkökulmasta. Samalla keskustellaan tieteenalan ja opiskeltavan sisällön vaikutuksesta toimivan tieteen kielen käytön kriteereihin.

Opettajaopiskelijoilla on monikerroksisia haasteita alkaen tieteellisen terminologian käytöstä aina erilaisten argumenttien vertailuun saakka. Näiden mallien avulla opetuksessa voi kiinnittää huomiota siihen, miten monipuolista kieltä fysiikan kommunikointi vaatii. Kiinnittämällä huomiota tieteen kieleen opiskelija saa uuden näkökulman sisältötietoon ja omiin vahvuuksiinsa ja kehityskohteisiinsa sen hahmottamisessa. Samalla opettaja saa lisätietoa opiskelijan oppimisesta tukemaan formatiivista arviointia ja oikea-aikaisen tuen tarjoamista. Tieteen kielen, erityisesti argumentoinnin, harjoittelulle hedelmällinen aika on opinnot toisella asteella ja yliopistossa. Tämän vuoksi aineenopettajankoulutus on keskeisessä asemassa tukeakseen suoraan opettajaopiskelijoiden ja heidän kauttaan toisen asteen opiskelijoiden tieteen kielen kehitystä.