Aurinkolasilinssien polarisaatiosuunnan määritys
Aurinkolasilinssien polarisaatiosuunnan määritys
Kokeiluilla on tärkeä merkitys opetuksen kehittämistyössä. Ne ovat kuin prototyypit tuotekehityksestä, joiden avulla opetuksen uudistamisesta saadaan poikkeuksellista ja usein korvaamatonta tietoa ja kokemusta kehitysidean toimivuudesta ja sen toteuttamisvaatimuksista.
TE-Lab hankkeessa kehitetään työelämälähtöisiä fotoniikan laboratoriotöitä siten, että työskentelyssä painottuisi asiantuntijoille ominainen argumentointi. Kirjallisuudesta löytyi hyvä opetusmalli, jota testattiin hankkeen pilotointikaudella polarisaatiotyön merkeissä.
Työssä tehtävänantona oli määrittää polaroivien aurinkolasilinssien polarisaatioakselin suunta ennalta valittujen optisia komponenttien, mittalaitteiden ja muiden apuvälineiden avulla. Työelämäyhteyden näkymiseksi keksimme kuvitteellisen yhtiön Mikko’s Shadow, jonka toimeksiantona opiskelijat aloittivat selvittämään, miten annetuilla välineillä voi määrittää linssien läpäisyakselin suunnan mahdollisimman tarkasti.
Kuvitteellisesta yhtiöstä huolimatta opiskelijat suhtautuivat tehtävään kiitettävällä tarmolla, sillä varatut labra-ajat kävivät lyhyeksi, kun opiskelijat pääsivät toteuttamaan suunnitelmiensa mukaiset mittaukset ja tulkitsemaan mittareiden ja muiden havaintojen myötä kertyneitä tuloksia. Lisäksi alustavien tulosten esittämiskerralla keskustelu oli vilkasta, kun eri ryhmien välillä tuloksissa oli havaittavissa huomattavia eroavaisuuksia. Näiden selvittämiseksi käytiin kiivasta argumentointia, jonka aikana ohjaaja sai tyytyä puheenvuorojen jakamiseen. Lopulta selvyys mittaustulosten erovaisuuteen saatiin esitysten jälkeen, kun opiskelijaryhmien edustajat tekivät tarkastusmittaukset.
Kokeilun myötä näennäisesti yksikertainen aurinkolasilinssien polarisaatiosuunnan määritys -työ johti polveilevaan ja monipuoliseen argumentointiin. Tämä tuli positiivisena yllätyksenä työn ohjaajille. Kokeilusta viisastuneena harjoitusta kehitetään siihen suuntaan, että sen puitteissa olisi nykyistä enemmän tilaa erehdyksille ja oivalluksille.
That’s what science is made of!
