31.3. Uraohjauspäivän työpajat ja työryhmät

Uraohjauspäivän iltapäivä koostuu työpajoista ja työryhmistä, joiden työskentelyaika on joko 2 x 45 min tai 1,5 h. Rinnakkaissession 45 minuutin työpajat toteutetaan kahdessa peräkkäisessä jaksossa ja yhtenäinen 1,5 tunnin työpaja tai työryhmä kestää koko iltapäivän. Voit siis osallistua joko kahteen 45 min työpajaan tai yhteen 1,5 tunnin työpajaan tai työryhmään.

Rinnakkaissession työpajat (2 x 45 min) klo 12.40-13.25 ja 13.35-14.20:

  1. Kansainvälisyyden teemat uraohjauksessa – Euroguidance: Anne Valkeapää & Satu Ryynänen  
    • Mitä on kansainvälisyysohjaus? Mitä tietoa, työvälineitä ja osaamista uraohjauksen ammattilaiset tarvitsevat? Millaista tukea tarvitset työhösi? Tervetuloa mukaan keskustelemaan kansainvälisyyden teemoista uraohjauksessa! Kansainvälinen osaaminen ja kansainvälisyystaidot ovat yhä tärkeämpiä työelämässä. On tärkeää, että uraohjaajat osaavat tukea ohjattaviaan kansainvälisyystaitojen hankkimisessa ja osaamisen tunnistamisessa. Tässä työpajassa saat katsauksen siitä, millaisia palveluita Euroguidance tarjoaa ohjausalan ammattilaisille. Keskitymme erityisesti kansainvälisyysohjauksen työvälineisiin. Sinulla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta aiheesta osallistuaksesi, mutta työpaja tarjoaa myös mahdollisuuden jakaa kokemuksia. Työpaja on avoin kaikille ohjauksen parissa työskenteleville. Vetäjinä toimivat Suomen Euroguidance-keskuksen Anne Valkeapää ja Satu Ryynänen www.oph.fi/euroguidance
  1. Ohjaavan opiston mahdollisuudet Seinäjoen kansalaisopisto: Satu Haarala
    • Seinäjoen kansalaisopisto on Suomessa ainoa laatuaan, joka toimii Ohjaavan opisto – toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin mukaan koko Seinäjoen kansalaisopiston henkilöstö osallistuu ohjaamiseen.  Lisäksi opistossa korostetaan elinikäisen oppimisen tärkeyttä. Seinäjoen kansalaisopistossa on tarkoitus tehdä osaamista näkyväksi asiakkaillemme. Uraohjauspäivän työpajassa keskustelemme ohjauksen mahdollisuuksista kansalaisopistoissa, yhteistyökuvioista ja siitä, miten kansalaisopiston roolia voisi vakiinnuttaa ohjauksen kentälle.
  1. Monialaisen uraohjauksen verkkovalmennus – Osaamismatkalla-hanke: Sari Miettinen
    • Ohjauksen nivelkohdissa tarvitaan yhä enemmän monialaista ohjausosaamista ja verkostomaista työskentelytapaa. Esittelemme tässä työpajassa uutta monialaisen uraohjauksen verkkovalmennusta sekä testaamme valmennukseen kuuluvia harjoitteita. Verkkovalmennus on suunnattu kaikille oman ohjaus- ja verkosto-osaamisensa kehittämisestä kiinnostuneille – myös niille, joilla ei ole formaalia ohjausalan koulutusta. Valmennuksen tavoitteena on perehdyttää osallistujat osaamisidentiteetin rakentumiseen, uraohjaukseen eri ulottuvuuksiin sekä siirtymävaiheiden ohjaukseen. Valmennuksessa pureudutaan myös ohjaustyötä ohjaaviin arvoihin sekä holistiseen ohjaukseen. Tavoitteena on tukea ohjattavien työhön tai jatko-opintoihin sijoittumista, jatkuvaa oppimista sekä tulevaisuusorientoituneen urasuunnittelun taitoja. Monialaisen uraohjauksen verkkovalmennus on kehitetty ja testattu Osaamismatkalla-hankkeessa 2020-2022. Valmennus tulee keväällä 2022 avoimesti saataville ja sen voi suorittaa itsenäisesti. Halutessaan monialaisen uraohjauksen osaamisen voi osoittaa digitaalisella osaamismerkillä. Hankkeen sivut: www.osaamismatkalla.fi Keräämme työpajaan osallistuneilta huomioita, kehittämisideoita ja toiveita valmennuksesta. Palautetta voidaan hyödyntää verkkovalmennuksen viimeistelyssä.

Koko iltapäivän työpajat ja työryhmät 1,5 h. klo 12.40-14.20

  1. Ohjaustyön ja moniammatillisen yhteistyön haasteet ja tabut aikuisten uraohjauksessa –  Ohjausosaamista yhteistyössä -hanke (työpaja): Hanna Nuutinen & Heli Pesonen
    • Työelämän muutokset ja epävarmuus tuovat yllättäviä siirtymiä työikäisille. Uran suunnittelu edellyttää suunnanottoja ja muuntuvuutta, jolloin erilaisissa ohjaus- ja neuvontapalveluissa annettava uraohjaus rakentuu sekä koulutus- ja työelämäsiirtymien että erilaisten elämänmuutostilanteiden tukemiseksi. Tämä edellyttää ohjaustoimijoilta vankkaa ja osin uudenlaista uraohjauksellista osaamista. Lisäksi esimerkiksi työllisyyspalvelujen uudelleen organisoituminen ja kuntakokeilu lisäävät ohjaustoimijoiden ja ohjausyhteisöjen tarvetta ohjausosaamiseen ja arviointiin perustuvaa ohjausosaamisen kehittämistä. Ohjaustyötä tekevien asiantuntijoiden koulutus- ja osaamistaustat ovat varsin heterogeenisia, mikä asettaa organisaatioille ohjauspalveluiden järjestämiseen ja osaamisen kehittämiseen liittyviä haasteita. Uraohjauksen käsitteen laajentuminen vaatii ohjaustyötä tekeviltä asiantuntijoilta uusia ammatillisia taitoja ja uudenlaista ohjausorientaatiota. Ohjaustoimijoilla tulee olla riittävää osaamista tunnistaa erilaiset ikään, elämänvaiheeseen ja muihin taustatekijöihin kietoutuvat ohjaukselliset tarpeet. Uraohjauksessa on tärkeää myös tunnistaa eriarvoisuutta tuottavat tekijät yksilöiden elämänkulussa ja koulutus- ja työurille kiinnittymisissä. Työpajassa työskennellään ohjaustyössä ja moniammatillisessa yhteistyössä nousevien haasteiden ja tabujen ympärillä Ohjausosaamista yhteistyössä -hankkeessa (ESR) käytettyjä menetelmiä hyödyntäen. Työpajaa fasilitoi hankkeen projektitutkijat Heli Pesonen ja Hanna Nuutinen (UEF).
  1. Pelien käyttö nuorten tulevaisuusajattelun vahvistamisessa – Ohjaamo Olkkari 2.0 -hanke (työpaja): Antti Rantaniva & Ville Eerikäinen
    • Nuorten tulevaisuususko on viime vuosina tutkimusten mukaan romahtanut. Perinteisesti nuoret sukupolvet ovat olleet vanhempia optimistisempia tulevaisuuden suhteen, nyt tilanne on kääntynyt jopa päinvastoin. Antti Rantaniva ja Ville Eerikäinen kehittävät Ohjaamo Olkkari 2.0 hankkeessa nuorille suunnattua tulevaisuusvalmennusta, jossa tähdätään keskusteluun erilaisista tulevaisuuksista, pohtimaan millainen tulevaisuus olisi toivottava ja toisaalta taas ei-toivottava sekä vahvistamaan tulevaisuususkoa ja toimijuutta. Valmennuksen tavoitteena on ymmärrys itselle onnellisesta ja mielekkäästä tulevaisuudesta sekä aktiivinen toiminta siihen pyrkimiseksi. Tässä työpajassa esittelemme yleisesti valmennuksemme periaatteita ja kerromme, miten valmennus on onnistunut esimerkiksi yläkoululla, nuorten työpajoilla, etsivän nuorisotyön asiakkaille sekä ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Erityisesti keskitymme tässä työpajassa pelien ja pelaamisen käyttöön osana valmennustamme. Pääset toiminnallisesti tutustumaan mm. lautapeliin, jonka olemme kehittäneet nuorten tulevaisuusohjauksen työkaluksi.
  1. Turvallisempi tila ja sensitiivinen ryhmäohjaus digitaalisessa ohjausympäristössä – hyvät käytänteet saavutettavuuden näkökulmasta (työpaja): Heidi Odell  (25 hlöä) 
    • Pajassa orientoidutaan aluksi yhteisesti turvallisemman tilan ajatukseen verkkovälitteisessä ryhmäohjauksessa ja ryhmän fasilitoinnissa. Pajassa tutkitaan yhdessä, millaisia asioita vaatii psykologinen ja sosiaalinen saavutettavuus ja turvallisuuden kokemus ryhmäohjauksessa. Miten turvallisuus voidaan käytännön tasolla huomioida jo ennen ryhmätoimintaa ja sen aikana erilaisilla digialustoilla? Millaisia elementtejä liittyy turvallisempaan digiympäristöön ja miten ryhmän myönteistä vuorovaikutusta voidaan tukea? Ryhmissä osalla osallistujista sekä digitaaliset taidot että ryhmätaidot saattavat olla vielä hakusessa. Sekä digialustaan että ryhmässä toimimiseen voi liittyä pelkoja. Ryhmään mukaan pääseminen ja mukaan kuulumisen kokemus ovat merkityksellisiä. Tarkastellaan, mitä keinoja digitaaliset ympäristöt ja ohjaukselliset ratkaisut tarjoavat sensitiiviselle ryhmäohjaukselle. Jaetaan hyviä käytänteitä ja rakennetaan yhteistä miellekarttaa teematyöskentelyllä. Työpajassa työskennellään pienryhmissä ja jaetaan hyviä käytänteitä. 
  1. Minäpystyvyyttä tukeva digiohjaus (työpaja): Hanna-Kaisa Turja (20 hlöä) 
    • Työpajassa orientoidutaan minäpystyvyyden käsitteen (Bandura 1977) avulla yksilölliseen digiohjaukseen saavutettavuuden näkökulmasta. Teknologiavälitteisten ohjausten määrä on lisääntynyt, ja ohjaajien ja ohjattavien kohtaamiset ovat virtuaalisissa tiloissa. Pajassa tarkastellaan digiohjaukseen vaikuttavia tekijöitä ennen ohjausta, ohjauksen aikana ja ohjauksen jälkeen. Työskentelyssä hyödynnetään erilaisia yksilöllisiä osallistujahahmoja. Hahmojen avulla tarkastellaan erilaisia yksilöllisiä saavutettavuuden tarpeita, ja ohjaajan keinoja tukea pedagogisessa digiohjauksessa osallistujan minäpystyvyyttä. Millaista tukea osallistujahahmot tarvitsevat opintopolullaan? Tavoitteena on hyödyntää työpajaan osallistujien kokemuksia sekä tietoja tavoista, joilla minäpystyvyyttä voidaan tukea. Yhteisöllistä ajattelua tuetaan käyttämällä osallistujahahmoja. 
  1. Sukupuolitietoisuuden inhorealismi uraohjauksessa – NAU-hanke (työryhmä): Johanna Naukkarinen
    • Suomalaiset koulutus- ja työmarkkinat ovat vahvasti sukupuolen mukaan segregoituneet. Yrityksistä huolimatta naiset ohjautuvat edelleen hoiva-aloille ja miehet tekniikan pariin. Ammatillisen kiinnostuksen eriytyminen alkaa jo varhain. Alojen näkökulmasta tilanne ei ole toivottava, sillä kaikki alat pystyvät palvelemaan yhteiskuntaa parhaiten silloin, kun niiden piirissä työskentelee moninainen joukko ihmisiä. Länsimaisen ideaalin mukaan yksilöiden pitäisi kuitenkin päästä suuntautumaan uralle kiinnostustensa mukaisesti. Monet kiinnostusta ja uranäkemyksiä ohjailevat rakenteet ovat visusti piilossa niin nuorilta kuin aikuisiltakin. Nuoret tiedostavat yksilöllisyytensä ja ovat usein kriittisiä sukupuolen mukaan suunnattuja ohjaustoimia kohtaan. Miten siis yhtä aikaa puhua ja olla puhumatta sukupuolesta? Miten purkaa segregaatiota samanaikaisesti yksilöllisiä intressejä tukien? Miten tuoda ohjauskeskusteluun sukupuoli siten, että yksilö ei tunne olevansa vain sukupuolensa edustaja? Miten pintauttaa ajatusvinoumia syyllistämättä ketään? Onko edes eettistä kannustaa nuoria epätyypillisiin valintoihin, kun samalla voi lisätä heidän riskiään tulla alalla valtakulttuurin kyseenalaistamaksi? Tule keskustelemaan suomalaisesta kestohaasteesta, johon mikään ei tunnu purevan. Tilaisuuden tarjoaa NAU!-hanke
  1. Uraohjaus ekokriisien aikakaudella (työryhmä): Heini Hult-Miekkavaara ja Sara Peltola
    • Ekologiset kriisit haastavat nykyisen yhteiskuntajärjestelmämme. Voidaan sanoa, että olemme siirtyneet maapallolla antroposeenin, ihmisen toiminnan muokkaamaan aikaan. Mitä tämä voisi tarkoittaa uraohjauksen kannalta? Tervetuloa mukaan keskustelemaan ekososiaalisen sivistyksen käsitteestä, ihmisen ja muun luonnon suhteesta ja näiden kiinnittymisestä osaksi uraohjauksen kenttää ja uraohjaajan professiota. Saat mukaasi uusia ajatuksia ja avauksia sekä tutkimustyöhön että uraohjauksen kehittämiseen. Työryhmä on osallistava, ja sisältää alustuksen lisäksi runsaasti pienryhmäkeskustelua. Osallistujilta ei edellytetä aikaisempaa osaamista tai kokemusta ao. teemoista. Yhteisen keskustelun osuus ja pienryhmien ylös kirjaamat ajatukset tallennetaan tutkimustyötä varten.