Hack4Society Lieksa
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton rahoittaman Hack4Society -hankkeen tavoitteena on kehittää parempaa dialogia lieksalaisten kuntapäättäjien ja Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden välille. Itä-Suomen yliopistosta hankkeessa ovat mukana soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto sekä yhteiskuntatieteiden laitos. Hankkeen toimintakausi on 15.11.2018 – 30.4.2019, jonka aikana Lieksassa järjestetään kouluprojekteja ja työpajoja. Toimintamalli on Sitran kehittämä ja tähtää tutkimuksen ja politiikan välisen vuorovaikutuksen kehittämiseen tuottamalla erilaisten asiantuntijuuksien ja tutkimustiedon kohtaamisten kautta konkreettisia ratkaisuehdotuksia alueen yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Joustavien oppimisympäristöjen suunnittelu ja kehittäminen -hanke teki yhteistyötä Hack or Society –hankkeen kanssa tammi-huhtikuussa 2019. Lieksasta toimintaan osallistuivat Rantalan koulu (2 opettajaa ja 2 luokkaa) sekä Keskuskoulu (2 opettajaa ja 2 luokkaa). Hankehenkilöstö haastatteli hankkeeseen osallistuneet opettajat. Myös oppilailta kerättiin palautetta hankkeen lopussa.
Opettajien haastattelussa nousi esille paljon käytäntöön liittyviä parannusehdotuksia.
Opettajien havaintojen mukaan oppilaat olivat motivoituneita, tosin välillä myös turhautumista oli havaittavissa. Oppilaat tarvitsevat erityisesti ohjausta tiedon kriittiseen etsimiseen. Lieksassa järjestetty yrityskierros oli hyvä. Opettajien kokemusten mukaan projektissa tuli hyvin esille sosiaalinen puoli oppimisesta, työelämässä tarvitsevat näitä taitoja
Haastateltujen opettajien mukaan joustava oppimisympäristö on seuraava: luokassa ja luokan ulkopuolella, ei tarvita kaikkialle digitaalisia välineitä, itseohjautuvuus/omatoimisuus tärkeää, puolet nykyisistä ammateista häviää tulevaisuudessa ja tässä projektissa opittiin sellaisia taitoja, joita tarvitaan tulevaisuudessakin, oppilaan oman vastuun korostuminen.
Opettajien oma ideointi toimi erittäin hyvin ja opettajat ottivat mukaan myös vanhemmat. Oppilaiden vanhemmat (8 kpl) kävivät puhumassa koulussa omasta ammatistaan. Se rikastutti projektia. Opettajat suunnittelivat itse oppilaiden esitysten vertaisarvioinnin ja oppilaat harjoittelivat jo koulussa esityksiä (ennen loppuseminaaria). Opettajien mukaan projekti oli mielenkiintoinen kokemus, yhteistyö yliopiston kanssa ok. Projekti sopii hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin.
Opettajien mukaan joustava oppimisympäristö = joustaa tilanteen mukaan. Ratkaistaan eri ongelmia, muutetaan tavoitteita, menetelmiä jne., opettajien keskinäinen yhteistyö
Lisätietoja:
Hankkeen esite