Ellen

Ellen stickar en socka.

Ellen lärde sig svenska självständigt: ”Haparandatidningen var
också bra, för den hade text på både svenska och finska, så jag läste en spalt på finska och slog sedan upp de svenska orden”. Ellen lärde sig också språket genom att imitera barnen i familjen där hon arbetade: ”Om en liten pojke som han kan lära sig språket och orden – jag var inte ens sexton år gammal – så kunde jag också göra det, jag försökte då härma pojken, det var barnspråk. Även familjens fyraåriga son lärde Ellen språket och kunde säga till henne: ”Ellen, så säger man inte”. ”Han var så hård mot mig att han nästan var lite arg, för min tunga var som en järnstång, men på så sätt lär man sig”, berättar Ellen.
Ellen sa att hon lärde sig svenska genom att vara modig: ”Jag var modig, jag bestämde mig för att jag skulle tala ((skrattande)) och om de inte förstår mig, så kan det inte hjälpas”.

Läs mer om Ellens språkliga berättelse!