Rajalla, rajatta, rajojen yli – Moninainen opettajankoulutus

Rajat, näkyvät ja näkymättömät, uudet ja vanhat, puhuttavat meitä päivittäin yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Millaista rajakeskustelua koulussa, oppiaineissa ja opettajankoulutuksessa käydään?  Oppiaineiden välillä on monia rajoja. Milloin niiden purkaminen on tarpeen? Milloin yhteistyö tuo todellista lisäarvoa? Onko joistain rajoista kuitenkin syytä pitää kiinni?

Opettajankoulutus eri korkeakouluissa on paikallista ja toisinaan lokeroitunutta. Millainen korkeakoulujen välinen toiminta edistää oppimisen laatua? Kansainvälinen opettajankoulutus antaa mahdollisuuden rajojen ylittämiseen. Miten kulttuurinen moninaisuus rakentuu todelliseksi voimavaraksi oppimisessa?

Kasvava globaali liikkuvuus tuo oppijoita Suomeen ja vie oppijoita Suomen rajojen ulkopuolelle. Miten lasten, nuorten ja heidän perheidensä liikkuvuus haastaa kansallista koulua ja koulujärjestelmää? Milloin opettajakoulutuksessa on syytä tunnistaa rajat, milloin ne tulee purkaa, entä milloin on hypättävä rajan yli? 

Itä-Suomen yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, toivottaa tervetulleeksi ainedidaktiikan tutkijat, opettajat ja opiskelijat keskustelemaan ainedidaktiikan ajankohtaisista kysymyksistä. 

Tärkeät päivämäärät

  • Esitä teemaryhmää 15.9.2024 alkaen.
  • Teemaryhmien kokoaminen päättyy 29.10.2024. 
  • Abstraktikuulutus aukeaa 1.11.2024. 
  • Abstraktien viimeinen jättöpäivä 15.12.2024. 
  • Ilmoitukset abstraktien hyväksymisestä 10.1.2025 mennessä. 
  • Ilmoittautuminen symposiumiin päättyy 24.1.2025.