Keynote-puhujat

Jenni Alisaari: kielen ja kulttuurin rajat

Jenni Alisaari (KT) työskentelee kielellisesti ja kulttuurisesti moninaistuvan kasvatuksen professorina Itä-Suomen yliopistossa soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla. Alisaaren keskeisimmät tutkimusaiheet liittyvät kielellisesti vastuulliseen pedagogiikkaan, monikielisyyteen ja kielen oppimiseen. Kielellisesti vastuullisessa pedagogiikassa otetaan muun muassa huomioon kielen ulottuvuudet koulukontekstissa sekä kielen ja kulttuurin yhteys identiteettiin. Lisäksi siinä tuetaan opiskelukielitaidon kehittymistä ja edistetään monikielisyyden käyttöä oppimisen resurssina. 

Viime aikoina Alisaari on tutkinut sekä opettajien asenteita ja kompetensseja liittyen edellä mainittuihin aiheisiin että oppijoiden oppimista ja kuuluvuuden tunnetta. Hänen väitöskirjansa käsitteli laulamista suomen kielen oppimisen tukena. Alisaari on työskennellyt opettajankouluttajana vuodesta 2013 lähtien aiheenaan kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullinen pedagogiikka. Lisäksi hän on toiminut Tukholman yliopistossa suomen kielen yliopistonlehtorina ja Turun yliopiston sosiologian laitoksella tutkimuksen lippulaiva INVESTissä tutkijana. 

Alisaaren keynote-puheenvuoro keskittyy kielellisesti vastuulliseen pedagogiikkaan rajojen ylittäjänä ja moninaisen opettajankoulutuksen tulevaisuuden kantavana voimana. 

Sonja Kosunen: yhteiskuntaluokkien rajat

Sonja Kosunen (FT) on yleisen kasvatustieteen professori Itä-Suomen yliopistossa. Hän on Kasvatussosiologian tutkimusyksikkö SUREn johtaja. SUREn tutkimus keskittyy tarkastelemaan eriytymisen ja eriarvoisuuden rakentumisen prosesseja kaikilla koulutusasteilla varhaiskasvatuksesta korkea-asteella saakka.

Viime vuosien keskeisiä tutkimusaiheita yksikössä ovat olleet kouluvalinnat, tilastollisesti huono-osaisten alueiden koulut ja nuorten arjen eriytyminen, inkluusion ja segregaation rakentuminen kasvatuksen ja koulutuksen politiikoissa ja käytänteissä, korkeakoulujen opiskelijavalinnat ja eriarvoisuus sekä koulutuksen yksityistyminen, kuten valmennuskurssimarkkinat. Tällä hetkellä yksikössä tutkitaan eritoten opettajasegregaatiota, eli opettajakunnan alueellista eriytymistä yhteiskuntaluokkataustan ja koulutustaustan mukaan, sekä tarveperusteisen rahoituksen käyttöä Suomessa.  

Kosusen keynote-puheenvuoro käsittelee yhteiskuntaluokan rajoja ja erontekoja sekä näiden ylityksien mahdollisuuksia koulutuksessa. 

Kati Parppei: menneisyyden ja nykyisyyden rajat

Kati Parppei (FT) toimii historian yliopistonlehtorina ja Venäjän historian dosenttina Itä-Suomen yliopiston historia- ja maantieteiden laitoksella. Hän on myös Maanpuolustuskorkeakoulun dosentti. Parppei on tutkimuksessaan erikoistunut historian poliittiseen käyttöön ja kansallisiin myytteihin erityisesti Venäjällä eri aikakausina, mukaan lukien nykyhetki.

Parppein opetustyö pitääkin sisällään jatkuvaa rajanvetoa menneisyyden ja nykyisyyden välillä. Menetelmäopinnoissa sitä tehdään myös etiikan näkökulmasta. Hän on hyödyntänyt hankkeissaan ennen muuta historiallisen mielikuvatutkimuksen näkökulmaa, jossa niin ikään tutkitaan käsitysten muuttumisen prosesseja usein pitkinäkin ajanjaksoina aina nykypäivään ulottuen.

Parppein keynote-puheenvuoro käsittelee menneisyyden ja nykyisyyden rajankäyntiä historian yliopisto-opetuksessa.

Auli Toom: kansallisen opettajankoulutusfoorumin tervehdys

Kuva: Helsingin yliopisto/Maarit Kytöharju