Teemaryhmät ja abstraktikuulutus

Rajat, näkyvät ja näkymättömät, uudet ja vanhat, puhuttavat meitä päivittäin yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Millaista rajakeskustelua koulussa, oppiaineissa ja opettajankoulutuksessa käydään?  Oppiaineiden välillä on monia rajoja. Milloin niiden purkaminen on tarpeen? Milloin yhteistyö tuo todellista lisäarvoa? Onko joistain rajoista kuitenkin syytä pitää kiinni?

Opettajankoulutus eri korkeakouluissa on paikallista ja toisinaan lokeroitunutta. Millainen korkeakoulujen välinen toiminta edistää oppimisen laatua? Kansainvälinen opettajankoulutus antaa mahdollisuuden rajojen ylittämiseen. Miten kulttuurinen moninaisuus rakentuu todelliseksi voimavaraksi oppimisessa?

Kasvava globaali liikkuvuus tuo oppijoita Suomeen ja vie oppijoita Suomen rajojen ulkopuolelle. Miten lasten, nuorten ja heidän perheidensä liikkuvuus haastaa kansallista koulua ja koulujärjestelmää? Milloin opettajakoulutuksessa on syytä tunnistaa rajat, milloin ne tulee purkaa, entä milloin on hypättävä rajan yli? 

Teemaryhmän puheenjohtajana valitset ryhmässä esitettävät tutkimukset / puheenvuorot 10.1.2025 mennessä ja johdat teemaryhmän esitykset symposiumissa 14.2.2025. Teemaryhmän puheenjohtajan / puheenjohtajien tulee osallistua symposiumiin.