AJANKOHTAISTA

Kaikki ohjaavat – kehittämisraha lukuvuodelle 2023–2024

Itä-Suomen yliopisto avasi opintojen ohjauksen kehittämiseksi hankehaun, johon saapui määräaikaan (15.6.2023) mennessä 15 hakemusta.

Lukuvuodelle 2023–2024 kehittämisrahaa myönnetään seuraavasti:

1. Eroon matikka-ahdistuksesta vertaisopetuksen avulla. Päivi Kosonen, Kauppatieteiden laitos, 18 500e
  2. Tehostetulla ohjauksella tukea kandidaatin tutkielman tekemiseen. Maija Korhonen et.al., Kasvatustieteiden ja psykologian osasto, 18 500e
  3. Ohjaus opiskelutaitoihin ja vertaistukeen. Hanna Lappalainen, Humanistinen osasto, 10 000e
  4. Työelämälähtöinen toimintamalli kliinisen farmasian opinnäytetöiden ja projektien toteuttamiseen yhteistyössä hyvinvointialueilla. Miia Tiihonen, Farmasian laitos, 3000e

HANKEHAKEMUKSET kesäkuussa 2023

Saimme hakuajan puitteissa kokonaista 15 hakemusta Kaikki ohjaavat -kehittämishankkeisiin. Hienoa, että haku herätti näin suuren kiinnostuksen. Hankerahan saavat valitaan elokuun puolella ja saajille ilmoitetaan yhteyshenkilön kautta suoraan. Kerromme saajat myös täällä sivustolla sekä muissa kanavissa.

HAE HANKERAHAA

Yksiköt (laitokset, oppiaineet) jotka haluavat panostaa opintojen ohjauksen kehittämiseen, voivat hakea Kaikki ohjaavat– rahoitusta (max. 25 000 eur) kehittämishankkeeseen lukuvuodelle 2023-2024. Rahoitusta voi hyödyntää työajan irrottamiseen kehittämistyöhön sekä asiantuntijatukeen tai -työpanokseen.

Itä-Suomen yliopiston Ohjauksen koulutus tarjoaa lisäksi mahdollisuuden hyödyntää fasilitoivaa ja tutkivaa työpanosta hankkeen tukena. Ohjauksen koulutuksessa työskentelee 2023-2024 päätoiminen hankkeen tutkija.

Hankkeen tulisi liittyä opiskelijoiden ohjaamisen konkreettisiin ratkaisuihin, esim.

– hops-ohjaus ja muu opintojen ohjaus

– harjoittelun ohjaus

– opinnäytteen ohjaus

– työelämäorientaation ja uraohjauksellisen otteen vahvistaminen tutkinnossa

– opiskelijoiden oppimisen ohjaus, erityisesti huomioon ottaen erilaisten opiskelijoiden tarpeet (esim. opiskelupaikkakunnalla asuvat ja etäällä asuvat, opiskelijoiden erilaiset taustaopinnot ja opiskeluvalmiudet)

Erityisesti toivotaan hankkeissa kehiteltävän ratkaisuja, jotka hyödyttävät koko yliopistoyhteisöä. Hankkeet valitaan tiiviin n. 1-2 sivun mittaisen hakemuksen perusteella. Hakemuksessa tulee esitellä hankkeen tausta ja tavoitteet, odotettu hyöty ja laajempi merkitys sekä alustava budjetti.  Mainitkaa hakemuksessa hankkeen yhteyshenkilö yhteystietoineen.

Valinnan toteuttavat opinto- ja uraohjauksen professori Sanna Vehviläinen, akateeminen rehtori Tapio Määttä sekä opintopalvelujen johtaja Miia Turtiainen.

Lähetä hakemus 15.6. 2023 mennessä sanna.vehvilainen@uef.fi

Päätökset tehdään kesäkuun loppuun mennessä.

KAIKKI OHJAAVAT -HANKE JATKUU

Itä-Suomen yliopiston hallitus on osoittanut strategista rahaa Kaikki ohjaavat – toimintamallin jatkamiseen kahdelle vuodelle 2023-2024.

Kaudella keskeisiä tavoitteita ovat

• opiskelijoiden ohjauksen kokonaisjärjestelmää kuvaavan jäsennyksen tuottaminen koko yliopiston käyttöön
  • Itä-Suomen yliopiston opiskelijoiden ohjaamisen pysyvää tukea koskevan suunnitelman laatiminen
  • laitos- ja oppiainetason kehittämishankkeiden tukeminen
  • ohjauksen kehittämisen fasilitoiminen yksiköissä
  • ohjauksen tuen ja materiaalien kerääminen pysyvälle sivustolle

KEHITTÄMISHANKEHAKU 2022

Itä-Suomen yliopisto avasi opintojen ohjauksen kehittämiseksi hankehaun, johon saapui määräaikaan (15.6.2022) mennessä 13 hakemusta.

Vuonna 2022 opintojen ohjauksen kehittämisrahaa myönnettiin seuraavasti:

1. Onnistuva ohjaus – Työelämälähtöinen malli opinnäytetöiden toteuttamiseen yhteistyössä yritysten kanssa, Kirsi Ikonen, Fysiikan ja matematiikan laitos, 20 000e
  2. Opiskelijoiden haasteet kieli- ja viestintäopintojen suorittamisessa, Noora Kaukola, Maija Mustonen ja Marko Tikkanen, Kielikeskus, 20 000e
  3. Oikeustieteiden ohjauksen kehittäminen, Sampo Mielityinen, Oikeustieteiden laitos, 10 000e.