Vastuullisuus

Taataksemme kaikille tarkoitetun ja kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisen konferenssin, pyrimme Sosiaalipolitiikan päivien aikana vastuulliseen toimintaan muun muassa seuraavien toimenpiteiden ja käytäntöjen kautta:

• Vähennimme tietoisesti päivien aikana jaettavaa materiaalia ehkäistäksemme ylimääräistä paperia. Kaikki tarvittava tieto löytyy tämän vuoksi päivien nettisivuilta.
  • Pyrimme saavutettavuuteen viestinnässä ja tiedotuksessa niin nettisivujen, opasteiden kuin ilmoittautumislomakkeidenkin osalta.
  • Rohkaisemme päiville osallistujia käyttämään julkisia liikennevälineitä Joensuuhun saapuessa ja päivien aikana.
  • Pyrimme siihen, että päivien aikana kaikki ohjelma on keskitetty tiiviille alueelle niin kampuksella kuin majoituksen ja illallisen osalta.
  • Rohkaisemme osallistujia kävelemään mahdollisuuksien mukaan muun muassa kampusaluelle sekä osallistumalla Sosiaalipoliittiselle kävelylle osana päivien ohjelmaa.
  • Pyrimme järjestämään ohjelman kampuksella mahdollisimman esteettömästi.
  • Suosittelemme osallistujia ruokailemaan kampusravintoloissa, joissa on tarjolla kasvisvaihtoehtoja. Lisäksi suosittelemme osallistujien suosivan ravintosuositusten mukaisia ja Ilmastoystävällinen-merkillä merkittyjä vaihtoehtoja, jotka on ilmoitettu ravintoloiden ruokalistoissa sekä nettisivuilla.
  • Tarjoiluissa pyrimme välttämään kertakäyttöastioita, minkä lisäksi tarjoilut on mitoitettu ennakkoilmoittautumisen perusteella ruokahävikin välttämiseksi.
  • Haluamme edistää sosiaalista vastuullisuutta ja yhteisöön kuulumista tarjoamalla yliopisto-opiskelijoille mahdollisuuden toimia kongressiavustajina.
  • Käytämme esimerkiksi ilmoittautumisessa useita maksukategorioita, jotta eri taloudellisista lähtökohdista tulevilla osallistujilla olisi mahdollisuus osallistua päiville.
  • Haluamme edesauttaa monitieteisiä kohtaamisia ja monimuotoisuutta tarjoamalla ohjelmaa niin suomeksi kuin englanniksikin. Tämän lisäksi kiinnitimme asiaan huomiota suunnitellessamme paneelin puhujien positioita.

Voit halutessasi lukea lisää Itä-Suomen yliopiston kestävyyden ja vastuullisuuden periaatteista täältä.