Hankkeen kuvaus

Korkeakoulusta valmistuneiden työllistettävyys ja sosiaalinen positioituminen työmarkkinoille (HighEmploy)

Suomen Akatemian rahoittamassa HighEmploy -konsortiohankkeessa tarkastellaan yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta alemmilla ja ylemmillä tutkinnoilla valmistuneiden työllistettävyyttä ja asemoitumista työmarkkinoilla. Tutkimuksessa seurataan ja analysoidaan yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta kauppatieteistä valmistuneiden työelämäpolkuja sekä sosiaalista asemoitumista suhteessa työllistettävyyteen. Tutkimuksessa yhdistetään määrällisiä ja laadullisia aineistoja (rekisteriaineisto, kysely, seurantahaastattelut) ja menetelmiä. Tutkimus tuottaa tietoa erilaisten korkeakoulututkintojen suhteellisesta arvosta ja korkeakoulusta eri aloilta valmistuneiden sosiaalisesta valikoitumisesta työmarkkinoilla.

Tutkimuksen fokus ja tavoitteet

Tutkimuksessa tarkastellaan yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta alemmilla ja ylemmillä tutkinnoilla valmistuneiden työllistettävyyttä ja asemoitumista työmarkkinoilla. Tutkimuksessa yhdistetään määrällisiä ja laadullisia aineistoja (rekisteriaineisto, kysely, seurantahaastattelut) ja menetelmiä. Tutkimus tuottaa tietoa erilaisten korkeakoulututkintojen suhteellisesta arvosta ja korkeakoulusta eri aloilta valmistuneiden sosiaalisesta valikoitumisesta työmarkkinoilla. Lisäksi tutkimuksessa seurataan ja analysoidaan yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta kauppatieteistä valmistuneiden työelämäpolkuja sekä sosiaalista asemoitumista suhteessa työllistettävyyteen.

Valmistuneiden työllistettävyyttä ja asemoitumista työmarkkinoilla tutkitaan suhteellisena ja sosiaalisesti välittyneenä prosessina. Tutkimuksen kontekstina ovat suomalainen korkeakoulutus ja korkeasti koulutettujen työmarkkinat osana globaaleja työmarkkinoita. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia vaatimuksia työmarkkinat asettavat korkeakoulusta valmistuneille ja millaista positionaalista kilpailua ja kamppailua työllistettävyyteen sisältyy (Brown et al. 2003; Brown et al. 2011; Tomlinson 2010, 2017; Tholen 2015; Siivonen & Isopahkala-Bouret 2016). Empiirinen tutkimus rakentuu kolmen toisiinsa kietoutuvan tavoitteen ja kahden osatutkimuksen ympärille:

Tavoite 1: Tuottaa perusteellista tietoa korkeakoulusta valmistuneiden sosiaalisesta positioitumisesta työmarkkinoilla tutkimalla, miten korkeakoulututkinnon taso (kandidaatti/maisteri/alempi ja ylempi AMK-tutkinto), institutionaalinen konteksti (yliopisto/AMK), koulutusala sekä koulutuksen alueellinen sijoittuminen (Itä-Suomi/Länsi-Suomi) ovat yhteydessä ja muovaavat valmistuneiden työllistettävyyttä ja positioitumista työmarkkinoilla.

Tavoite 2: Luoda poikkileikkaus- ja pitkittäistutkimusta yhdistämällä kontekstuaalista ymmärrystä siitä, miten työllistettävyys suhteellisena ja positionaalisena prosessina näyttäytyy korkeakoulusta valmistuneiden työllistymisnäkymissä ja heidän työmarkkinatrajektoreissaan.

Tavoite 3: Rakentaa kuva siitä, miten sukupuoli, luokka ja ikä ja näiden risteäminen ovat yhteydessä korkeakoulusta valmistuneiden työllistettävyyteen ja sosiaaliseen positioitumiseen työmarkkinoilla sekä siihen, millä tavoin omaa työllistettävyyttä tulkitaan ja säädellään.