Ajankohtaista

(vain tekstiä) UEF Kuopion ylioppilaskuoron avoimet harjoitukset 23.1.2024 klo. 18 - 20 SN100 -salissa

Avoimet harjoitukset 23.1.2024 klo.18 Snellmanian SN100-salissa

UEF Kuopion ylioppilaskuoro järjestää avoimet harjoitukset kevätlukukauden alussa, 23.1.2024. Näihin harjoituksiin voit siis tulla paikalle katsomaan ja kuuntelemaan, millaista kuorolaulanta yliopistossa voi olla ja olisiko tämä hyvä harrastus myös sinulle. Avoimiin harjoituksiin kuuluu normaaleiden harjoitusten elementtejä, eli äänenavaus ja laulamista, mutta lisäksi pääset kuulemaan terveisiä kuoronjohtajaltamme Rikulta sekä kuoroa ylläpitävän yhdistyksen hallitukselta.

Harjoitusten jälkeen annamme vielä lisäinfoa kuoroon liittymisestä ja toivoisimme sinun antavan meille (eli Rikulle ja parille hallituslaiselle) laulunäytteen. Meille saat esittää vaikka Ave Marian, mutta kevyempi esitys, kuten Rati Riti Ralla sopii myös hyvin. Tätä ”pääsykoetta” ei tarvitse stressata! Tarkoituksena on yhdessä kuunnella millainen ääniala sinulla on ja sitä kautta sovittaa sinut Sopraanojen, Alttojen, Tenoreiden ja Bassojen joukkoihin. Jos et pääse avoimiin harjoituksiin, mutta kuoroharrastus silti kiinnostaa tai sinulle herää kysyttävää, ota yhteyttä kuoron puheenjohtajaan sähköpostitse: yo-kuoro@student.uef.fi.

Liittyäksesi sinun ei tarvitse olla Itä-Suomen yliopiston opiskelija ja kuorossa onkin yliopiston opiskelijoiden lisäksi ollut yliopiston työntekijöitä, mutta myös aupaireja ja välivuosia viettäviä nuoria. Kaikki ovat tervetulleita mukaan!

Mitä kuoro tekee? Miksi lähteä mukaan kuoroon?

Kuoromme järjestää itse konsertin kevätlukukauden sekä syyslukukauden lopulla ja näihin konsertteihin harjoittelemme aina lukukauden ajan tiistaisin Snellmanian SN100 -salissa klo. 18 – 20. Toivomme, että kuoron jäsenet sitoutuvat harrastukseen ja osallistuvat harjoituksiin mahdollisimman aktiivisesti. Kuoro esiintyy paljon myös tilauksesta esimerkiksi yliopiston eri yksiköiden tilaisuuksissa (lue listaus viimevuosien keikoista täältä). Kaikille keikoille ei tarvita koko kuoroa, joten tiistai-iltoja enempää sinun ei tarvitse liittyessäsi luvata.

Kuoron hallitus järjestää kuukausittain jäsenille vapaa-ajan ohjelmaa, jotta voimme kaikki viettää aikaa yhdessä harjoitusten ulkopuolella. Kuoroon onkin kivempi tulla, kun pääsee välillä tutustumaan kuorokavereihin rennommissa merkeissä. Harjoituksemme eivät kuitenkaan ole tiukkaa hiki päässä puurtamista, sillä kuoronjohtajamme Richard, eli Riku, on ihan rento tyyppi. Kuoroharrastuksessa parasta onkin poikkitieteellinen tutustuminen muihin ja yhdessä tekeminen ja oppiminen.

Kauneimmat Joululaulut Kuopion Musiikkikeskuksessa

UEF Kuopion ylioppilaskuoron joulukonsertti järjestettiin vuonna 2023 yhteistyössä Kuopion kaupunginorkesterin kanssa! Konsertissa kuultiin kuoroa ja orkesteria yhdessä ja erikseen tuttujen joulusävelmien tahtiin ja Kauneimmat joululaulut formaatin mukaan myös kuuntelijat pääsivät mukaan laulamaan kuoromme toimiessa esilaulajina. Orkesteria ja kuoroa johti orkesterinjohdon emeritusprofessori, kapellimestari Atso Almila. Kuopion kaupunginorkesteri ja Itä-Suomen yliopisto taltioivat konsertista yhteisen joulutervehdyksen, joten jos konsertti jäi väliin, voit päästä vielä mukaan tunnelmiin!

Videohaastattelussa kuoronjohtaja Richard Nicholls sekä kuorolaisemme Antti Hyvärinen (2023)