Osa 6. Ruoka- ja kehosuhdehistoria

Osan tavoitteet:

• Tutustua siihen, miten oma suhde ruokaan ja omaan kehoon on kehittynyt ja muuttunut vuosien varrella sekä mitkä tekijät siihen ovat vaikuttaneet.
  • Tunnistaa omakohtaisesti, onko omalla kehosuhteella yhteyttä siihen, miten syön
  • Herättää pohtimaan omaa ruoka- ja kehosuhdetta erityisesti ulkoisten vaikuttimien kautta: Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet omaan keho- tai ruokasuhteeseen? Miten ja miksi syömiskäyttäytymiseni on vuosien varrella muuttunut?

Osan tehtävät:

1. Harjoitus: Oma ruokasuhdehistoriani
  2. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen

Johdanto teemaan

Ruoka- ja kehosuhteemme kehittyy ja muuttuu läpi elämän. Tämän osion tarkoituksena on tarkastella ruoka- ja kehosuhteen moniulotteisuutta ja ainutlaatuisuutta sekä sitä, miten erilaiset ympäristöt, kokemukset, sosiaalinen vuorovaikutus ja ympäröivä yhteiskunta muokkaavat ajatteluamme, arvojamme, tunteitamme ja käyttäytymistämme. Nämä kaikki heijastuvat sekä ruoka- että kehosuhteeseemme.

Osion ruoka- ja kehosuhteen historia -harjoituksessa pysähdytään omakohtaisesti tarkastelemaan, miten elämämme eri vaiheet ovat jättäneet jälkensä ja muokanneet omaaruoka- ja kehosuhdettamme. Tavoitteena on huomata, miten monet eri asiat, henkilöt ja elämänvaiheet voivat vaikuttaa siihen, mitä ajattelemme itsestämme ja kehostamme juuri nyt sekä siihen, miten suhtaudumme ruokaan. Lisäksi on tärkeää oppia tunnistamaan, miten suhteemme omaan kehoomme voi vaikuttaa siihen, miten ja mitä me syömme.

Tehtävä 1. Harjoitus: Oma ruokasuhde historiani

Ruokasuhde-viitekehykseen liittyy vahvasti ajatus ruokasuhteen kehittymisestä koko elämän kulun ajan. Sillä, miten tänään suhtaudumme ruokaan, voi olla juurensa kaukana menneisyydessä. Erilaiset ruokaan ja syömiseen liittyvät kokemukset muokkaavat ruokasuhdettamme jatkuvasti. Joskus oman ruokasuhde-elämäntarinan avaaminen voi auttaa meitä ymmärtämään paremmin sitä, miksi suhtaudumme ruokaan ja syömiseen niin kuin suhtaudumme.

Seuraava video johdattaa oma ruokasuhde historiani -harjoituksen tekemiseen.

Lähde ohjevideon katsomisen jälkeen hahmottelemaan omaa ruoka- ja kehosuhteesi historiaa. Voit miettiä harjoitusta tehdessäsi esimerkiksi käyttäytymistäsi, ajatuksiasi, arvojasi, resurssejasi tai sosiaalisia roolejasi esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla:

• Mikä on ollut sinulle syömisessä tärkeää eri aikoina? Miksi?
  • Onko suhteesi ruokaan muuttunut tietyissä elämän muutoskohdissa, kuten esimerkiksi vanhempien ero, muutto pois kotoa, perheen perustaminen, vanhemmaksi tulo jne.
  • Onko suhteesi kehoosi vaikuttanut ruokasuhteeseesi?
  • Onko suhteesi kehoosi muuttunut ajan kuluessa (Miten olisit vastannut BAS-2 kyselyyn eri elämänvaiheissa)?

Voit myös aloittaa ruokasuhdehistorian hahmottelemisen tekemästäsi ruokasuhdekollaasista pohtimalla, miksi kollaasissa tärkeäksi kokemasi asiat ovat tärkeitä. Ovatko ne olleet aina tärkeitä vai tulleet jonkin tapahtuman tai kokemuksen myötä tärkeiksi? Entä onko ruokasuhteessasi puolia, joita et halunnut tehdä näkyväksi kollaasissa? Mistä nämä juontavat juurensa? Entä jos olisit tehnyt kollaasin 10 vuotta sitten. Miltä se olisi näyttänyt? Onko jokin muuttunut ja miksi?

Harjoituksen purku: parin kanssa tai ryhmässä

Oma ruokasuhde historiani -harjoituksen purkaminen toteutetaan samalla tavoin kuin aiemmin toteutettu ruokasuhdekollaasin purku. Ryhmässä tai parin kanssa purkaessa on siis tärkeää varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus kertoa omasta kollaasistaan. Jokainen voi myös itse valita, mitä haluaa kertoa muille. Kun kaikki on saanut kertoa omasta kollaasistaan, pohtikaa alla olevia kysymyksiä yhdessä.

• Millaisia ajatuksia tehtävän tekeminen herätti? Teinkö oivalluksia tai opinko uutta omasta ruoka- tai kehosuhteen historiasta?

Harjoituksen purku: itsenäisesti

Oma ruokasuhde historiani -harjoituksen purkaminen tapahtuu samalla tavoin kuin aiemmin tehdyn ruokasuhdekollaasin. Jos suoritat kurssia itsenäisesti, voit purkaa oman ruokasuhdehistoriasi kertomalla siitä vapaamuotoisesti ja videoimalla kerrontasi. Katso lopuksi nauhoittamasi video ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

Tehtävä 3. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.

Osaan sisältyvien tehtävien suorittamisen jälkeen pohdi seuraavia kysymyksiä oppimispäiväkirjaasi.

1. Pohdi, mitä oman ruoka- ja kehosuhdehistoria -harjoitus voi tehdä näkyväksi ja mitä hyötyä tällaisesta harjoituksesta voi olla.
  2. Pohdi, miltä harjoitus tuntuisi asiakkaistasi? Voisiko joidenkin asioiden kertominen olla vaikeaa tai herättää häpeää? Miksi tai miksi ei?

Pitääkö lautanen syödä tyhjäksi?

Kuvassa: Podcastin tuottaja Katarina Blomqvist ja jakson vieras yliopisto-opettaja (varhaiskasvatus) Titta Kettukangas

Ruokasuhteen kehittyminen alkaa jo varhain ja monet lapsuuden ruokaan liittyvät tilanteet ja säännöt voivat näkyä ruokasuhteessamme vielä aikuisena. Oheisessa podcast-jaksossa pureudutaan tulevia varhaiskasvatuksen opettajia opettavan Titta Kettukankaan kanssa lapsuudenaikaiseen ruokakasvatukseen. Miten lapsen myönteistä ja tasapainoista ruokasuhdetta voidaan edistää? Entä miksi ammattilaisen oma ruokasuhde ansaitsee myös huomiota? Kuulet lisäksi, millä tavalla Titta itse hyödynsi pullan leivontaa varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksessa.

Kuuntele podcast (avautuu uudessa välilehdessä)

Podcast-jakson tekstivastine

Tuotanto ja tekninen toteutus: Katarina Blomqvist, Slap Media.

Siirry 7. osaan >

< Palaa 5. osaan