Muistisairaudet puhuttavat

10.4.2024. Huhtikuussa toteutettava Muistisairas puheterapiassa -koulutuskokonaisuus on herättänyt paljon kiinnostusta ja mukaan on ilmoittautunut yli 60 osallistujaa. Ensimmäisessä koulutuspäivässä (8.4.) saimme kattavasti tietoa muistisairaan asiakkaan diagnostiikasta, puheterapeuttisesta arvioinnista sekä neuropsykologisesta arvioinnista ja kuntoutuksesta. Koulutuksen seuraavat lähipäivät ovat huhtikuun loppupuolella, jolloin perehdymme mm. muistisairaan asiakkaan puheterapeuttiseen kuntoutukseen ja kielellis-kognitiivisen kuntoutuksen tieteelliseen perustaan sekä kognitiiviseen stimulaatioterapiaan osana muistisairaan henkilön puheterapiakuntoutusta.

Uusia koulutuksia tulossa

10.4.2024. MultiLogos-hankkeen täydennyskoulutukset etenevät vauhdikkaasti kevään ajan ja myös syksyyn kannattaa jo kurkistaa. Ohjausosaamista puheterapeuteille -koulutuskokonaisuus jatkuu touko- ja syyskuussa. Elokuussa järjestämme Lasten puhehäiriöiden arviointi ja kuntoutus -koulutuksen, jossa kouluttajana toimii yksi alan maailmanlaajuista johtavista asiantuntijoista, puheterapeutti, Ph.D. Aravind Namasivayam, Toronton yliopistosta. Lue lisää kohdasta ”Täydennyskoulutus” ja ilmoittaudu mukaan.

Hankkeen kuulumisia

10.4.2024. MultiLogos-hanke on edennyt aikataulussaan ja hankehenkilöstö on tehnyt paljon taustatyötä hankkeen työpakettien parissa. Jatkuvana toimenpiteenä on ollut yhteistyöverkoston ylläpito ja aktiivinen viestintä, mitä on tehostettu sekä MultiLogos-hankkeelle että Logoverkostolle luotujen uudenlaisten visuaalisten ilmeiden kautta. Puheterapeuttien täydennyskoulutusten järjestäminen on ollut keskeisin ja näkyvin toimenpide. Tämän ohella on selvitetty moniammatillisen harjoitusklinikkatoiminnan toteutusta sekä puheterapia-alan innovaatiotoiminnan ja digitaalisten sovellusten kehitysmahdollisuuksia.  Olemme mm. tehneet tutustumiskäyntejä ja selvittäneet muiden yliopistojen hyviä käytänteitä sekä kartoittaneet mahdollisia yhteistyökumppaneita ja kentän tarpeita. Hankkeen tavoitteena on mallintaa sekä tulevaisuuden harjoitusklinikan että innovaatiotoiminnan kehittämisen mahdollisuudet ja luoda pohjaa toimintojen toteutukselle.

Täydennyskoulutus käynnistyi

21.11.2023. MultiLogos-hankkeen toteuttama ensimmäinen puheterapeuttien täydennyskoulutuspäivä järjestettiin 16.11.2023 Joensuussa. Koulutus oli osa Ohjausosaamista puheterapeuteille -opintojaksoa. Ohjauksen teemoihin perehdytti opinto- ja uraohjauksen professori Sanna Vehviläinen ja tunnelma koulutuksessa oli erittäin mukava ja keskusteleva. Koulutukseen osallistui paikan päällä 15 ja etänä 12 puheterapeuttia eri puolilta Itä- ja Keski-Suomea. Alustavan palautteen perusteella osallistujat saivat runsaasti uusia eväitä ja omaan ohjaukseen ja käytännön työhön. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa koulutuspäivää helmikuussa 2024.

MultiLogos-hanke etenee

15.9.2023. MultiLogos-hankkeen syksy on lähtenyt käyntiin viestinnällä, verkoston kontaktoimisella ja puheterapeuttien tapaamisilla. Hankkeen keskeiset toimintamuodot, puheterapeuttien täydennyskoulutus sekä digitaalisten innovaatioiden kehittäminen, ovat herättäneet paljon kiinnostusta. Täydennyskoulutusten ja ohjaajatapaamisten suunnittelu onkin jo hyvässä vauhdissa ja ensimmäiset koulutuspäivät on lyöty lukkoon. Kuuntelemme edelleen herkällä korvalla kentän ajatuksia ja otamme vastaan toiveita ja kehitysideoita mm. koulutuksiin ja innovaatioihin liittyen.

Voit vielä vaikuttaa täydennyskoulutusten sisältöihin ja toteutukseen, joten kerro mielipiteesi meille. Vastaa uudistettuun kyselyyn oheisen lomakkeen kautta.

Linkki kyselyyn: https://link.webropolsurveys.com/S/AB44523EC08FF5C8

Opiskelut alkavat

1.9.2023. Uusi lukuvuosi on taas käynnistynyt ja aherrus logopedian opintojen parissa alkaa Itä-Suomen yliopistossa syksyllä 2023 nyt jo kolmannella uudella vuosikurssilla. Tervetuloa joukkoon!

MultiLogos-hanke on alkanut

5.5.2023. Uusi hankkeemme käynnistyi 1.5.2023. MultiLogos-hankkeen painopisteitä ovat mm. puheterapeuttien täydennyskoulutuksen suunnittelu, moniammatillisen klinikka-toiminnan kehittäminen sekä kuntoutus- ja terapiatyössä hyödynnettävien teknisten sovellusten ideointi. Jakamme myös Logoverkoston vahvistamista ja pidämme yllä tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden ja yhteistyökumppaneiden kesken.

Ensimmäiset kliiniset harjoittelut käynnissä

1.3.2023. Toisen vuosikurssin opiskelijoiden ensimmäinen kliininen harjoittelujakso on ollut käynnissä alkuvuonna 2023. Harjoittelut on toteutettu pääosin yliopiston tiloissa logopedian oppiaineen opettajien ohjauksessa yhteistyössä Siun soten kanssa. Uudet terapiatilat ovat toimineet hyvin ja kokemukset yhteistyöstä sekä käytännön järjestelyistä ovat olleet positiivisia.

Kaksi nuorta naista keskustelee.