Tutkijat

Johtavat tutkijat

Projektinjohtaja (PI), Työpaketin 4 johtaja

Professori Laura Hirsto
laura.hirsto(a)uef.fi

Projektipäällikkö

Tutkijatohtori Sanna Väisänen
sanna.m.vaisanen(a)uef.fi

Työpaketin 1 johtaja

Professori Matti Turtiainen
matti.turtiainen(a)uef.fi

Työpaketin 2 johtaja

Yliopistotutkija Erkko Sointu
erkko.sointu(a)uef.fi

Työpaketin 3 johtaja

Apulaisprofessori Teemu Valtonen
teemu.valtonen(a)uef.fi

Tutkijat

Vanhempi tutkija Mohammed Saqr
Projektitutkija Susanne Hallberg
Projektitutkija Jenni Kankaanpää
Projektitutkija Ville Tuominen
Projektitutkija Riina Kleimola
Projektitutkija Teija Paavilainen
Projektitutkija Jenni Bäckman

Tutkijoiden biografiat

Laura Hirsto (KT) on kasvatustieteen professori Itä-Suomen yliopiston filosofisessa tiedekunnassa soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastossa. Hän on toiminut pitkään yliopistopedagogisena yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa ja kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänen tutkimus- ja julkaisutoimintansa on kohdistunut kontekstuaaliseen tutkimusperustaiseen opetuksen kehittämiseen ja kontekstuaalisiin oppimis- ja motivationaalisiin prosesseihin teologisella alalla ja perusopetuksen kontekstissa. Hän on myös tutkinut yliopisto-opettajien prosessimaista pedagogista koulutusta sekä opettajaksi kasvamista ja erilaisia oppimisympäristöjä. Hän on kasvatuspsykologian dosentti Helsingin yliopistossa.

Erkko Sointu (KT) toimii oppimisen ja tulevaisuuden opetusmenetelmien kehittämisen tenure track yliopistotutkijana Itä-Suomen yliopistossa (UEF). Hänen tutkimuksensa liittyy Flipped Classroom/Learning (FC/L) mallien käyttöön ja opiskelijanäkökulmiin, teknologiaan opetuksessa, vahvuusnäkökulmiin ja viimeisempänä oppimisanalytiikkaan. Erkon tehtäviin kuuluvat Ameba-tiimin tutkimuskoordinaattorina ja FC/L-asiantuntijana toimiminen, UEF:in Digisociety tutkimusyhteisön tulevaisuuden pedagogiset menetelmät tutkimusjärven johtaminen, määrällisten menetelmien opetus, kansainvälinen yhteistyö sekä tutkimus eri aluilla. Oppimisanalytiikan OAHOT-hankkeessa Erkko toimii Yliopistokontekstin työpaketin 2 johtajajana. Erkko on taustaltaan opettaja ja hän on toiminut opetustehtävissä niin peruskoulussa kuin yliopistossa.

Matti Turtiainen (KTT) toimii Oikeustieteiden laitoksen johtajana ja professorina Itä-Suomen yliopistossa (UEF). Hän on tutkimuksessaan ja opetuksessaan keskittynyt yritysjuridiikkaan. Oppimisanalytiikan OAHOT-hankkeessa Turtiainen toimii 1. työpaketin (työelämä ja työssä oppiminen) johtajana.

Teemu Valtonen (KT) toimii apulaisprofessorina (tenure track) Itä-Suomen yliopistossa (UEF). Hänen tutkimuksensa kohdistuu tieto- ja viestintäteknologian (TVT) opetuskäyttöön, viimeaikainen tutkimustyön on suuntautunut varsinkin opettajaopiskelijoihin TVT:n hyödyntäjinä, Flipped Classroom/Learning mallien soveltamiseen korkea-asteella sekä koneoppimisen ja analytiikan tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimiselle. Tutkimustyön lisäksi tehtäviin kuuluu UEF:n Digisociety tutkimusyhteisön johtaminen. Oppimisanalytiikan OAHOT-hankkeessa Valtonen toimii 3. työpaketin johtajajana, jossa analytiikan käyttöä kehitetään osana perusasteen opetusta.

Sanna Väisänen (KT) toimii OAHOT-hankkeen projektipäällikkönä ja tutkijatohtorina Itä-Suomen yliopistossa Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastossa. Lisäksi OAHOT-hankkeessa hän toimii erityisesti työpaketin 3 tutkijana. Hänen tutkimusintresseihinsä kuuluvat työelämätaidot, käänteinen opetus, oppimisen itsesäätely sekä opiskeluhyvinvointi. Tutkimuskohteena ovat pääsääntöisesti korkeakouluopiskelijat sekä -opettajat. Hän väitteli kasvatustieteen tohtoriksi elokuussa 2019 opettajaksi opiskelevien opiskeluhyvinvoinnin säätelystä ja rakentumisesta opettajankoulutuksen aikana. Sanna on taustaltaan opettaja. Hän on työskennellyt opetustehtävissä sekä peruskoulussa että yliopistossa.

Susanne Hallberg (KM) toimii projekti- ja väitöskirjatutkijana Itä-Suomen yliopistolla, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osastolla. OAHOT-hankkeessa Susannen tehtäviin kuuluu oppimisympäristöjen kokoaminen ja hallinnointi Valamis-alustalla, erityisesti työpaketeissa 2 ja 3. Lisäksi hän tukee ja opastaa opettajia ja opiskelijoita hankkeessa hyödynnettävien oppimisympäristöjen käytössä. Susannen tavoitteena on edistää OAHOT-hankkeessa myös väitöskirjaansa, jossa hän tarkastelee oppimista tukevia elementtejä erilaisissa digitaalisissa ja fyysisissä oppimisympäristöissä.

Jenni Kankaanpää (KM) työskentelee projektitutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Hän on taustaltaan opettaja ja on työskennellyt sekä perus- että korkeakouluasteen tutkimushankkeissa usean vuoden ajan. Monipuolista kokemusta on kertynyt erityisesti koulutus- ja tutkimustehtävistä korkeakoulupedagogiikan kehittämiseen liittyvissä hankkeissa ja käänteisen opetuksen ja oppimisen parissa. Jennin työn alla oleva väitöstutkimus liittyy korkeakouluopettajien tekemään pedagogiseen kehittämistyöhön ja opetuksen suunnitteluun käänteisen ja sulautuvan oppimisen konteksteissa. OAHOT-hankkeessa Jenni työskentelee työpaketeissa 2 ja 3 eli korkeakoulu- ja perusopetuksen tutkimusprojekteissa.

Riina Kleimola (KL) työskentelee projektitutkijana Itä-Suomen yliopistossa, OAHOT-projektissa. Hänellä on pitkä kokemus digipedagogiikan kehittämisestä ammattikorkeakoulukontekstissa. Viime vuosina hän on toiminut erityisesti ohjaustehtävien ja oppimisanalytiikan kehittämisen parissa. Riinan tutkimusintresseihin kuuluvat muun muassa tulevaisuustaitojen edistäminen oppimisanalytiikan avulla sekä siihen liittyvien ohjausinterventioiden ja -prosessien kehittäminen. OAHOT-projektissa Riina osallistuu erityisesti työpaketin 1 toteuttamiseen. Tavoitteena on tutkia oppimisanalytiikkadatan avulla oppijan opintopolun rakentumista sekä sitä, miten dataa voidaan hyödyntää itsesäädellyn oppimisen tukemisessa.

Mohammed Saqrilla on tohtorin tutkinto oppimisanalytiikassa Tukholman yliopistosta, Ruotsista (Department of Computer and System Sciences). Hän työskentelee/työskenteli Pariisin Descartesin yliopistossa Ranskassa, Tukholman yliopistossa Ruotsissa ja KTH:n Kuninkaallisessa teknillisessä instituutissa Ruotsissa. Tällä hetkellä hän toimii vanhempana tutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Hän työskentelee kaikissa analytiikkaa ja big dataa sekä verkkotiedettä ja skientometriikkaa koskevissa kysymyksissä. Hänen oppimisanalytiikan tutkimuksensa keskittyy koneoppimiseen ja tekoälyyn, sosiaalisiin ja ajallisiin verkostoihin, prosessien ja sekvenssien louhintaan sekä ajallisiin prosesseihin yleensä. Hän on myös aktiivinen jäsen useissa tieteellisissä järjestöissä ja toimii akateemisena toimittajana johtavissa akateemisissa julkaisuissa.