Tapahtumat

Menneet tapahtumat

  • FLAIEC -konferenssi 29.-30.9.2022

Ensimmäinen Finnish Learning Analytics and Artificial Intelligence in Education – Emphasizing educational research perspectives -konferenssi järjestettiin Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella syyskuussa 2022.

Konferenssin pääpuhujina olivat kansainvälisesti arvostetut professori Dragan Gašević, professori Sanna Järvelä, professori Dirk Ifenthaler ja professori Laura Hirsto OAHOT-projektista.

Lisätietoja konferenssista löytyy osoitteesta: https://sites.uef.fi/flaiec.

  • Seminaari ke 4.5.2022 klo 16–18.15

    OAHOT-hankkeen seminaari Rantakylän normaalikoululla.
    Seminaariin voi osallistua myös striimin välityksellä.

    Seminaarissa pääsee tutustumaan erilaisissa työpajoissa oppimisanalytiikan sovelluksiin ja niiden käyttöön osana opetusta. Seminaarin paneelikeskustelussa esitellään oppimisanalytiikan viimeaikaista tutkimuksen antia ja pohditaan tutkimustuloksia siitä, miten oppimisanalytiikkaa voi hyödyntää opettajan konkreettisena työvälineenä.

    Tilaisuus on tarkoitettu peruskoulun, toisen asteen ja korkeakoulun opettajille sekä oppimisanalytiikasta kiinnostuneille toimijoille. Tilaisuuden tarkoituksena on tarjota opettajille näkökulmia konkreettisiin keinoihin oppimisanalytiikan hyödyntämiseen opetuksessa.

  • Seminaari keskiviikkona 17.11.2021 kello 14-17.

Seuraava OAHOT-hankkeen seminaari järjestetään 17.11.2021 kello 14–17 hybridinä. Seminaarin pääpuhujana on apulaisprofessori Sonsoles Lόpez-Pernas, Universidad Politecnica de Madrid. Pääpuhujan lisäksi seminaarissa on kaksi lyhyempää kommenttipuheenvuoroa sekä mahdollisuus keskustella yhdessä muiden kanssa oppimisanalytiikasta ja sen hyödyntämisestä opetuksessa. Kommenttipuheenvuorojen esittäjät ovat professori Hanni Muukkonen sekä projektitutkija Riina Kleimola. Tilaan mahtuu 30 ihmistä, joten kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä osallistutko etänä vai tuletko paikanpäälle! Tapahtumaan voit ilmoittautua sähköpostitse osoitteeseen oahot@uef.fi 

Pääpuhujan abstrakti: Scaling learning analytics over a full study program in higher education 

Research has demonstrated that all domains of engagement are significant catalysts of academic achievement; such a relationship has been repeatedly confirmed in all levels of education. Engagement has obvious qualities that can be observed, tracked, and easily understood by teachers. More importantly, engagement is malleable, and therefore, disengaged students are amenable to intervention. A pervasive pattern of engagement research is that it has focused on individual courses while longitudinal engagement remains an uncharted territory, especially on the program level. This presentation offers a summary of several empirical studies that have investigated students’ engagement over a full program, its association with drop-out and academic achievement, and the evolution of students’ choice of learning strategies. Such research uses state-of-the-art learning analytics, student-centered methods, survival analysis, as well as single and multi-channel sequence mining. The results show how to identify early program disengagement, who may drop out, and more importantly, when drop out may occur. 

  • Webinaari tiistaina 11.5.2021 kello 14-16.

Seuraava OAHOT-hankkeen webinaari järjestetään 11.5.2021 kello 14–16. Webinaarin pääpuhujana on professori Filip Dochy (KU Leuven). Pääpuhujan lisäksi webinaarissa on kaksi lyhyempää kommenttipuheenvuoroa sekä mahdollisuus keskustella yhdessä muiden kanssa oppimisanalytiikasta ja sen hyödyntämisestä opetuksessa. Kommenttipuheenvuorojen esittäjät ovat jatko-opiskelija Anja Emonds sekä tutkija Sonsoles López-Pernas. Tapahtumaan voit ilmoittautua sähköpostitse osoitteeseen oahot@uef.fi.

Pääpuhujan abstrakti: When do learning analytics tell us something about real learning? And how do we capture High Impact Learning?

In this webinar we will first talk about new views on learning. And consequently, discuss whether and by means of what learning analytics we can get insight into learners’ learning processes. Further we will shortly explain the High Impact Learning model and how we measure how well high impact learning is represented in current curricula. These may be higher education curricula for example or corporate learning curricula for employees that are in need of lifelong learning trough LES (Learning experience systems) such as the Crossknowledge Learning Suite.

  • Webinaari tiistaina 8.12.2020 kello 14-16

    OAHOT-hankkeen webinaari järjestetään 8.12.2020 kello 14–16. Webinaarin pääpuhujana on oppimisanalytiikan tutkija, tohtori Mohammed Saqr Itä-Suomen yliopistosta. Pääpuhujan lisäksi webinaarissa on kolme lyhyempää kommenttipuheenvuoroa sekä mahdollisuus keskustella yhdessä muiden kanssa oppimisanalytiikasta ja sen hyödyntämisestä opetuksessa. Tapahtumaan voit ilmoittautua sähköpostitse osoitteeseen oahot@uef.fi.

Pääpuhujan abstrakti: Learning analytics: from predicting failures to understanding success

Learning analytics has emerged to explore the opportunities of sense-making of learners’ data as well as create actionable insights; such insights hold the promise for the provision of effective solutions to imperative issues in education such as attrition and personalized support. Driven by the data and the opportunities it may offer, most initial applications of learning analytics have focused on ”failure” predictive models. The premise was that, an early prediction of underachievement offers an opportunity for the implementation of proactive effective remedial strategies. However, predicting failure has proven far from satisfactory and many novel ways have emerged to understand how students learn, struggle, or succeed. By understanding learning, the process of students’ self-regulation, cognitive approaches, and social interactions, we can offer more meaningful feedback tailored to students’ needs as well as advance our understanding of learning. The presentation will focus on how learning analytics can broaden our understanding of learners’ behavior, learning processes and interactions in different contexts and scenarios, drawing on the recent methodological accomplishments and innovations. The presentation will highlight the current debate of the recent challenges and future opportunities.

  • Kick Off webinaari maanantaina 18.5.2020 kello 14-16

Webinaari järjestetään yhteistyössä EduPark lentoon -hankkeen, Joensuun kaupungin ja Business Joensuun kanssa. Kick Off -tapahtuman tavoitteena on esitellä uutta OAHOT -hanketta sekä tuoda yhteen eri yhteistyötahoja ja oppimisanalytiikasta mahdollisesti hyötyviä toimijoita. Tapahtuman pääpuhuja on oppimisanalytiikan tutkija, professori Dirk Ifenthaler, Mannheimin yliopistosta, Saksasta. Tapahtumaan voit ilmoittautua laittamalla sähköpostia projektipäällikkö Sanna Väisäselle.