Osa 3: Ruokasuhde

Osan tavoitteet: 

  • Tutustua ruokasuhteen viitekehykseen ja ymmärtää, miksi se on koettu tarpeelliseksi kehittää
  • Tutustua omaan ruokasuhteeseen ja siihen, mitä asioita omassa syömisessä pitää tärkeänä ja miksi
  • Harjoitella ymmärtävää ja arvostavaa suhtautumista omaan ja toisten ruokasuhteeseen liittyen (”ruokasuhdesuvaitsevaisuus”)

Osan tehtävät:

  1. Lue teksti: ”Kohti vaikuttavampaa ohjausta – ruokasuhteen viitekehys ravitsemuskasvatuksen lähestymistapana”
  2. Harjoitus: Ruokasuhdekollaasi
  3. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen

Johdanto teemaan

Tämän osion tavoitteena on tutustua ruokasuhteen viitekehykseen ja lähteä sen pohjalta tutkimusmatkalle omaan ruokasuhteeseen. Ruokasuhteen viitekehyksen (Talvia & Angle 2018) lähtökohtana on ajatus syömisen moninaisuudesta ja kietoutumisesta osaksi ihmisen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista elämää. Taustalla on myös pyrkimys jäsentää ravitsemuskasvatusta erilaisten ruokasuhteiden kohtaamisena ja dialogina. Meillä jokaisella on ruokasuhde, niin ammattilaisella kuin asiakkaalla, aikuisella ja lapsella. Ruokaan liittyvissä vuorovaikutustilanteissa erilaiset ruokasuhteemme voivat synnyttää jännitteitä ja väärinymmärtämistä. Viitekehyksen käyttö kytkeytyy tapaan tarkastella syömistä uteliaasti, rehellisesti, hyväksyvästi ja armollisesti, oli kyseessä sitten oma tai toisen syöminen.

Tehtävä 1. Lue teksti

Lue Sosiaalilääketieteellisessä Aikakauslehdessä julkaistu ruokasuhdetta käsittelevä puheenvuoroartikkeli (linkki avautuu uuteen välilehteen). Pohdi tämän jälkeen alla esitettyjä kysymyksiä.

Kysymykset pohdittavaksi:

  • Mitä yhteistä löydät ruokasuhteen viitekehyksen lähestymistavassa ja omassa tavassasi tehdä työtä ruokateemojen parissa?
  • Tuoko viitekehys jotain uutta tai muuttaisiko se jotain tavassasi käsitellä ruokateemoja työssäsi?

Tehtävän suorittaminen ryhmässä tai parin kanssa: Lukekaa teksti ja pohtikaa yhdessä tekstin pohjalta esitettyjä kysymyksiä. Voitte myös halutessanne osallistua keskusteluun keskustelualueella (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Tehtävän suorittaminen itsenäisesti: Lue teksti ja pohdi kysymyksiä itsenäisesti. Osallistu keskusteluun keskustelualueella (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Tehtävä 2. Harjoitus: Ruokasuhdekollaasi

Ruokasuhdekollaasi-harjoituksen tavoitteena on tulla tietoiseksi oman ruokasuhteensa puolista ja tutustua toisten ruokasuhteeseen sekä nähdä niissä hyvää ja merkityksellisyyttä. Alla olevalla videolla Sanna Talvia kertoo lisää ruokasuhdekollaasi-harjoituksesta ja sen toteuttamisesta.

Kollaasin tekeminen

Ruokasuhdekollaasi-harjoituksessa askarrellaan kollaasi, jossa nostetaan esille itselle tärkeitä/olennaisia/usein toistuvia ruokaan ja syömiseen liittyviä asioita. Virikkeenä voidaan käyttää alla olevia kysymyksiä. Kaikkiin esitettyihin kysymyksiin ei tarvitse välttämättä etsiä vastauksia, vaan kysymyksistä voi valita itselleen sopivimmat ja mielekkäimmät.

Kollaasin toteutuksessa voidaan hyödyntää vanhoja lehtiä, joissa on hyvä olla tarjolla värikkäitä ja erilaisia ruokakuvia. Kollaasiin voi myös itse piirtää ja kirjoittaa itselle tärkeitä asioita.

  • Millaisia ruokia syön? 
  • Missä, milloin, kenen kanssa?
  • Miten valmistan tai hankin ruokani?
  • Mitkä ruoat ovat minulle tärkeitä?
  • Mitkä asiat ohjaavat ruokavalintojani?
  • Mikä minulle on ruoassa ja syömisessä tärkeää?

Harjoituksen purkaminen itsenäisesti

Ruokasuhdekollaasi-harjoituksen purkamisessa on tärkeää kertoa omasta kollaasistaan. Jos suoritat kurssia itsenäisesti, voit purkaa oman ruokasuhdekollaasisi esimerkiksi kertomalla vapaamuotoisesti omasta kollaasistasi ja videoimalla kerrontasi. Katso lopuksi nauhoittamasi video ja pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Millaisia ajatuksia ruokakollaasin tekeminen herätti? 
  • Opitko jotain uutta omasta ruokasuhteestasi? 
  • Pohdi, miltä harjoitus tuntuisi asiakkaistasi. Voisiko joidenkin asioiden kertominen olla vaikeaa tai herättää häpeää? Miksi tai miksi ei?

Alla oleva video tarjoaa esimerkkejä ruokasuhdekollaasista kertomiseen.

Harjoituksen purku parin kanssa tai ryhmässä

Jos purat harjoituksen parin kanssa tai ryhmässä, on tärkeää varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus kertoa omasta kollaasistaan. Jokainen voi myös itse valita, mitä haluaa kertoa muille. Kun kaikki on saanut kertoa omasta kollaasistaan, pohtikaa alla olevia kysymyksiä yhdessä.

  • Millaisia ajatuksia ruokakollaasin tekeminen herätti? 
  • Opitko jotain uutta omasta ruokasuhteestasi? 
  • Pohdi, miltä harjoitus tuntuisi asiakkaistasi? Voisiko joidenkin asioiden kertominen olla vaikeaa tai herättää häpeää? Miksi tai miksi ei?

Alla oleva video tarjoaa lisäohjeistusta ruokasuhdekollaasien purkamiseen.

Tehtävä 3. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen

Osion sisältyvien tehtävien suorittamisen jälkeen pohdi oppimispäiväkirjaasi seuraavia kysymyksiä:

  1. Mitä ruokasuhdekollaasiharjoitus tekee mielestäsi näkyväksi? 
  2. Pohdi, millainen on terve ruokasuhde. Voiko terveeseen ruokasuhteeseen sisältyä haasteita ja ongelmia? Jos voi, niin missä määrin?
  3. Pohdi, millä tavoin ammattilaisen oma ruoka- ja kehosuhde voi vaikuttaa tapaan kohdata ja käsitellä ruoka- ja kehoteemoja työssä a) silloin kun ammattilainen ei itse tunne tai tiedosta omaa suhdettaan ruokaan ja kehoonsa, b) silloin kun ammattilainen tunnistaa ja tiedostaa suhteensa ruokaan ja omaan kehoon. Voit havainnollistaa pohdintaasi esimerkein (joko keksittyjen tai omakohtaisten kokemusten kautta).

Joustavuus syömishäiriöiden ehkäisijänä

Kuvassa: psykologi, psykoterapeutti Pia Charpentier ja ravitsemusasiantuntija Sanna Talvia

Haasteet ruokasuhteessa ovat normaaleja, mutta milloin kysymys on syömishäiriöstä? Entä mitä syömishäiriöiden synnystä ajatellaan nykyään ja miten syömishäiriöitä hoidetaan? Muun muassa näistä aiheista Pia Charpentier, kokenut syömishäiriöiden hoidon asiantuntija, keskustelee ravitsemusasiantuntija Sanna Talvian kanssa alla olevan linkin kautta kuunneltavissa olevassa podcast-jaksossa.

Kuuntele podcast (avautuu uudessa välilehdessä)

Podcast-jakson tekstivastine

Tuotanto ja tekninen toteutus: Katarina Blomqvist, Slap Media.

Siirry 4. osaan >

< Palaa 2. osaan

Verkkokoulutuksen etusivulle